Química - Licenciatura

Navegar

Submissões Recentes

Agora exibindo 1 - 19 de 19
  • Artigo Científico Acesso aberto
    Aplicação de jogo didático de cartas como estratégia de ensino em química
    (2022-11-29) Mendes, Karine
    Este trabalho relata a experiência didática na Escola de Educação Básica Marechal Luz, com o objetivo de ampliar e reforçar os conceitos vistos no conteúdo de ligações químicas, utilizando como estratégia um jogo didático de cartas que aborda ligações iônicas e covalentes. As atividades foram realizadas com estudantes do primeiro ano do ensino médio em uma escola pública estadual no município de Jaguaruna no Estado de Santa Catarina. O jogo foi aplicado no intuito de reforçar e exercitar os conceitos químicos ministrados pelo professor regente. A contribuição pedagógica dos jogos foi analisada utilizando como instrumento de coleta de dados questionários de avaliações discentes e seus resultados demonstram a eficiência deste como ferramenta didática no ensino de ciências, em geral, e de química, em particular.
  • Monografia Acesso aberto
    A utilização da experimentação como estratégia metodológica em química: uma proposta para o ensino de ácidos e bases
    (2021-12-18) Guarezi, Rafael
    As Funções Inorgânicas são grupos de substâncias que apresentam características semelhantes com relação a propriedades químicas e estruturais. São quatro as funções inorgânicas: ácidos, bases, sais e óxidos. A experimentação aplicada ao ensino de ácidos e bases foi identificada como uma estratégia metodológica para a melhoria do aprendizado de Química no Ensino Médio. No ensino tradicional vários estudantes têm tido dificuldades em associar o conteúdo da disciplina de Química com o cotidiano, assim como os conceitos de ácidos e bases. A experimentação promove um efeito motivador no aluno por fazer uma ligação entre o cotidiano e os conteúdos abordados em sala, viabilizando a aprendizagem significativa. Baseado nisso, questiona-se, por que os alunos apresentam tanta dificuldade em aprender algo que está inserido em seu dia-a-dia. Na busca de alternativas que visam despertar a atenção do aluno, a temática dessa pesquisa propõe a utilização da experimentação como ferramenta facilitadora no processo de ensino e aprendizagem em Química das funções inorgânicas de ácidos e bases. A pesquisa foi desenvolvida com 16 estudantes do terceiro ano do ensino médio da escola de educação básica Princesa Isabel no município de Morro da Fumaça – SC. Os conteúdos abordados neste trabalho foram as funções inorgânicas ácidos e bases, pH e produto iônico da água. Analisaram-se os resultados por meio de questionários para verificar os conhecimentos prévios e adquiridos, e pela proposta de uma aula prática. Os dados apontaram que a dificuldade e o desinteresse dos alunos nas aulas de química são de 88% entre os entrevistados. A metodologia experimental despertou o interesse e a motivação dos alunos em 100%, e observou-se um índice de aproveitamento de 90% (considerando média 7,0) destacando a sua importância para a aprendizagem significativa.
  • Monografia Acesso embargado
    Proposta de sequências didáticas utilizando a química forense nos conteúdos de química do ensino médio
    (2020) GABRIEL, Guilherme de Souza; Leandro, Matheus Querino; Molon, Daniele Alves
    A Química Forense é um ramo das Ciências Forense, tendo o intuito de auxiliar os peritos criminais na determinação de como certos crimes ocorreram, tanto no campo legal quanto judicial, através das inúmeras técnicas presentes na química. O uso dessa área no ensino tem se mostrado efetivo para aumentar o interesse, a motivação e o desenvolvimento de habilidades dos alunos. A grande dificuldade é conseguir incorporá-la aos currículos escolares já existentes. Neste sentido, o presente trabalho apresenta propostas de sequências didáticas simples e práticas utilizando a Química Forense de forma contextualizada em conteúdos da disciplina de Química no Ensino Médio. Através de análise bibliográfica foi levantado informações necessárias ao estudo, com ênfase em como o não uso da contextualização está diretamente ligado à falta de interesse dos estudantes. Por meio de questionário aplicado a professores de Química do ensino médio da região da AMUREL, verificou-se que a maioria dos docentes estão cientes da necessidade dessa inclusão de técnicas inovadores fundamentadas em contextualização e interdisciplinaridade, porém ainda existe relutância de aplicar esses conceitos na prática, havendo 46,2% de desinteresse na disciplina por parte dos seus alunos. No que diz respeito à Forense, 53,8% dos docentes demonstram ter noção da existência do campo, mas não sabem como introduzi-la à sala de aula, reforçando o que foi averiguado na literatura. Esperançosamente, almeja-se que os professores de ensino médio encontrem técnicas ou experimentos neste trabalho que possam ser aplicados em seu próprio contexto, visando motivar os alunos para o ensino de Química.
  • Monografia Acesso aberto
    Diagnostico do desempenho da aprendizagem escolar dos alunos do ensino médio da região Amurel durante a pandemia na modalidade de ensino remoto
    (2020) Sousa, Cristiano Eleuterio
    O atual ensino básico de educação encontrou empasses na formação da aprendizagem processual dos estudantes no ano de 2020. As escolas tiveram um curto período de adaptação do modelo presencial ao virtual. Um novo modelo de ensino na modalidade de ensino remoto foi implantado devido a uma doença em escala epidêmica mundial que está sendo causado pelo vírus Covid-19. Em função do distanciamento social para evitar a contaminação do vírus os docentes têm encontrado dificuldades em adaptar-se ao novo modelo de ensino, mas pelo pouco domínio das ferramentas utilizadas para facilitar o ensino. Portanto, o presente trabalho teve como objetivo diagnosticar o desempenho da aprendizagem escolar dos alunos de ensino médio em sete escolas de ensino da região da Amurel, durante a pandemia na modalidade de ensino remoto. Este trabalho é uma investigação em formato de estudo exploratório realizado no ano de 2020, através de um questionário semiestruturado com o intuído de diagnosticar o desempenho da aprendizagem dos alunos do ensino médio, sendo avaliado em escala Likert. Os resultados obtidos nos trazem uma percepção de como estão sendo tratados didaticamente os conteúdos e conceitos da escola no ensino remoto e de que forma torna-se significativo esse ensino a fim de transformar o ser humano não dogmático, mas um ser crítico e investigativo conhecendo seu verdadeiro papel na sociedade e no meio em que vive. Há necessidade de uma nova forma de abordagem didática com novas ferramentas de ensino remoto como a própria realidade do ser humano que tragam maior aproximação do professor e aluno. Assim é fundamental o planejamento do ensino coletivo, para que não haja fragmentos de conceitos, até mesmo insignificativos para o aluno, incorporando em sala de aula a interdisciplinaridade e contextualização. Desta forma, haverá um desenvolvimento cognitivo que contribuirá para a formação do indivíduo.
  • Monografia Acesso embargado
    Proposta da utilização do bingo no ensino da química orgânica como método facilitador de ensino aprendizagem
    (2020) Morais, Rodrigo Antikevis
    Atualmente, os jogos didáticos têm sido utilizados largamente na aprendizagem do Ensino de Química. Este trabalho teve como objetivo, propor a utilização de um Jogo didático “Bingo Orgânico”, e na qual aborda os conteúdos das funções orgânicas oxigenadas, como: Alcoóis, Fenóis, Enóis, Aldeídos, Cetonas, Ácidos carboxílicos, Ésteres e Éteres, abrangendo as nomenclaturas e suas formulas estruturais. A pesquisa foi realizada na turma do Terceiro Ano do Ensino Médio, da E.E.B. Dr Miguel de Patta, envolvendo 17 alunos. A aplicação de jogos didáticos visa estimular o raciocínio lógico, proporcionando uma forma dinâmica de aprendizado e construção de conhecimentos. Inicialmente foi aplicado um questionário com o intuito de diagnosticar dos alunos consultados, quanto ao interesse dos alunos na disciplina de Química. Conforme a pesquisa inicial foi possível observar o desinteresse dos alunos pela disciplina de Química, destacando 71% dos alunos, deste modo à necessidade de intervir utilizando o Jogo didático, como ferramenta no ensino-aprendizagem da Química Orgânica. Por outro lado 88% dos alunos gostam de jogos, como bingo que é o tipo de jogo proposto no trabalho. O modelo do “Bingo Orgânico”, assim como os demais jogos didáticos deste tipo, é bem aceito geralmente pelos alunos do Ensino Médio. Os participantes de jogos didáticos, quando utilizam o modelo de Bingo, indicam que a dinâmica auxilia a tornar mais interessante aprender e associar a nomenclatura com os compostos orgânicos oxigenados. Além disso, o jogo desenvolve melhor a socialização com os demais alunos, tendo uma motivação para a aprendizagem e desenvolvendo novas habilidades. O trabalho foi desenvolvido durante a pandemia de Covid-19, tornando-se necessária uma avaliação da ferramenta de ensino-aprendizagem (o BINGO ORGÂNICO) na modalidade as aulas presenciais.
  • Monografia Acesso aberto
    Proposta de jogo de cartas como ferramenta para aprendizagem significativa no ensino da Química
    (2020) Jesus, David Pereira de; Mendes, Julia Ketlen da Silva; Camilo, Stefany Alves
    The use of playful games has the power to transform ordinary classes into moments of efficient, creative, and enjoyable learning for the students. The didactic game is an important tool for the teacher to develop the student's problem-solving skills, in addiction to increasing students' motivation for chemistry classes. This paper aims to propose a card game model as a facilitating tool for meaningful learning for the teaching of Organic Chemistry, according to the theory of David Paul Ausubel (1918-2008). The qualitative exploratory research consisted in the selection of the content of Organic Chemistry to approach in the model, in the rules elaboration of the card game, in the establishment of the game mechanics with the pre-defined rules and in the didactic game prototype assembly. Through the results obtained, the game "Chemical Battle" was developed from the creation of cards based on the content of organic chemistry, seeking to address the nomenclature content of the aldehyde functional group. The rules were being created throughout the game's development process. Then, a board was assembled, which presents the basic description of the game. It can be improved, if adding new suffixes, along with different functional groups. It is necessary to carry out use tests to improve the game proposed in presential classes.
  • Monografia Acesso aberto
    Agrotóxicos: manuseio e descarte de embalagens
    (2019) Knabben, Renata Bianca
    Brazil is one of the countries that most uses pesticides, from this fact comes the concern regarding their handling and the way their packaging is discarded. This study aimed to identify the knowledge of students and their families about the packaging, handling and disposal of pesticides in a municipality in the south of Santa Catarina. The investigation was carried out through a qualitative/inductive approach study, with phenomenological case study type procedure under exploratory level. Data collection was performed through interviews and semi-structured questionnaires applied to an intentionally selected sample in addition to direct observation by the researcher whose job function resides in an agricultural store (retailer of pesticides, among others). From the collection and analysis of the obtained data, a lecture based on the school institution (Basic Education, High School) was held for presentation to the students of the obtained results. The study verified the scarcity and lack of information about the subject for the population. It is also noted the slight relevance that is given to the theme in schools, even with the theme present in the context of students and can be approached in various subjects, especially in the Natural Sciences. There is a major need for the inclusion of these contents in the curriculum components of Basic Education and the development of school campaigns, non-governmental organizations and governmental organizations, so that the population, especially the rural ones, can be made aware of Dispose of used pesticide packaging with the utmost care, observing the legal indications for this destination.
  • Monografia Acesso embargado
    Bitucas de cigarro: Um silencioso inimigo do meio ambiente
    (2019) Galdino, Tuany
    The incorrect disposal of solid waste became one of humanity's greatest problems. Cigarette ends are highly toxic residue. Almost all cigarettes have filters made of non-biodegradable materials where they store many hazardous substances such as benzene, arsenic and lead. Incorrectly discarded, it causes serious damage to the environment and the population. Research indicates that two cigarette ends pollute the same as one liter of domestic sewage. Despite not having specific legislation and punishments, it is necessary that people have environmental vision and mediate conscious actions. In this sense, this study aimed to investigate the degree of toxicity of cigarette ends and consequences of incorrect disposal in the perception of students and family members, smokers and non-smokers as well as some randomly chosen smokers from the urban perimeter. The study was conducted in a municipality located in the south of Santa Catarina. The approach method used was qualitative / inductive with bibliographic procedure and exploratory level. Data collection was performed through semi-structured questionnaires, interviews and direct observation. It was verified through the research the ignorance of a considerable part of the interviewed and respondents about the severity of the investigated problem. Thus, the urgency of actions by governmental and non-governmental, public and private bodies is highlighted for a broad awareness movement in an attempt to minimize this silent and serious problem for society and the environment. The researcher contributes giving lectures to students of Basic Education, High School, in the educational institution where the study was conducted. Will also post the results in open repository (RIUNI / UNISUL) for greater breadth of propagation. Thus, social awareness of the risks of improper disposal and actions such as reuse of these residues is necessary, as well as correct disposal options to reduce the harmful social and environmental impacts caused. Keywords: Cigarette Ends; Toxic waste; Discard.
  • Monografia Acesso embargado
    Avaliação da utilização, conservação e descarte de medicamentos: destino e conscientização
    (2018) Gomes, Renata Vieira
    One of the largest problems of the humanity and the under developed countries is the incorrect way to dispose of solid residues. In this case we see the misuse of expired and unfinished medication. This is a fact that is causing issues not only for the earth but also for the population. Researchers find residue in the earth as well as in the water. The results of disposing the medication in the earth or water as not showed all the issues that could bring on us down in the long run, however we can see some issues surging in the health os the population and also in the environment. What causes the overload of extra unused medication is the pharmacy selling unnecessary amounts of medicine that will not be used before expiration date. In most cases this extra unused medication will be disposed either by tossing them in the trash or flushing them down the toilet, for lack of understanding and information. Because of the misinformation and the lack of communication in Tubarão we need to have a sit down meeting with a group of family and friends and explain how to dispose of this extra used medication. The method used was a questioner on the streets as used by Lickert. With this compain we want to implement the correct way to dispose of any and all unused medication, the best way to start would be by teaching young adults and the pharmaceutical companies.
  • Monografia Acesso embargado
    Gerenciamento de resíduos eletrônicos: uma solução ambiental e social
    (2018) Dacoregio, Marcos Alberton
    Environmental problems are every time more present in our society, they are part of our routine, and all of us must to be prepared to work regarding to this theme. Environmental issues deserve greater attention at school, because this is the place where the matters may better absorbed, and consequently shared. This work has as main focus to present a study performed with High School students’ families from a public school in Grão-Pará town, State of Santa Catarina. A questionnaire was applied in order to verify issues regarding to acquisition, handling and disposal of batteries by families in town. Alongside the questionnaire, speeches were carried out with students at school, also performing the collection of batteries at the place, giving the opportunity to encourage students and community to the appropriate disposal of this harmful waste. Mobilization for the collection was disclosed through the local media, Unisul TV, social networks, and by a folder developed especially to. The research in this work showed some data which may be considered as concern, regarding to the knowledge and care that population has with batteries. In this way, the importance of works with environmental and society approach become evident, like this one.
  • Monografia Acesso aberto
    Educação em nanociência e nanoctecnologia: uma abordagem contextualizada no ensino de química
    (2018) Barreiros, Yuri
    A nanociência e nanotecnologia são o estudo e aplicação de coisas extremamente pequenas, que envolvem manipular e controlar átomos e moléculas individuais para criar novos materiais. É um campo multidisciplinar que engloba diferentes áreas da ciência, como química, biologia, física, ciência dos materiais e engenharia, entre outras. O campo emergente da nanociência e nanotecnologia está se tornando cada vez mais popular todos os dias. O seu progresso da ciência é muito importante para a economia e melhoria na qualidade de vida da sociedade e, portanto, a nanociência deve ser incluída como parte sólida do currículo educacional para incutir e despertar a curiosidade dos alunos em aprender sobre o que é e o que ocupará de forma mais dominante na sociedade. O grande desafio é como incorporar a nanociência e nanotecnologia nos currículos escolares já existentes, bem como a falta do conhecimento científico por parte dos professores. Diante disso, neste trabalho foi proposto sugestões de sequências didáticas fáceis de serem aplicadas, nas quais incluem tópicos relacionados à nanociência e nanotecnologia de forma contextualizada em conteúdos de química dentro dos currículos do ensino médio. Como forma de avaliar o papel das sequências didáticas, foi aplicado um questionário inicial antes da apresentação, e um final após a apresentação em uma turma do 1º ano do ensino médio de uma escola de rede pública localizada na cidade de Tubarão-SC. O objetivo dos questionários foi coletar dados para descrever de forma comparativa o desenvolvimento cognitivo antes e após a aplicação das sequências didáticas, bem como investigar o interesse dos estudantes sobre nanociência dentro do ensino médio. Os resultados da pesquisa mostraram uma aprendizagem significativa por parte dos alunos, bem como o interesse pela área de nanociência e nanotecnologia, o que torna as sequências didáticas positivas para aplicação em determinados conteúdos de química.
  • Monografia Acesso embargado
    Pesquisar ou memorizar? Qual estratégia de ensino é utilizada por professores da área das ciências da natureza e matemática da região da Amurel na direção da construção do conhecimento
    (2017) Delfino, Alessandro
    A pesquisa, como estratégia de ensino, é reconhecida entre os professores das ciências da natureza e matemática e alunos. No entanto, ainda não é devidamente explorada na busca do conhecimento significativo. Pesquisar amplia significativamente os conhecimentos obtidos em sala de aula, não ficando, assim, restritos e fragmentados. A pesquisa para a realização do presente trabalho foi de abordagem qualitativa e nível descritivo, no qual se faz observações e aplicação de questionário semiestruturado no campo de estudo. Portanto, levou à análise e descrição do conhecimento dessas investigações, obtendo-se, assim, a percepção dos alunos e professores a respeito da pesquisa como método de ensino nas escolas públicas da região da Amurel. Os resultados apontam para a importância da pesquisa como estratégia de ensino. Todavia, o método predominante nas salas de aula ainda é o tradicional, no qual o professor repassa as informações no quadro e os alunos copiam e memorizam os conteúdos para as avaliações. Apesar da percepção positiva de que a pesquisa pode ajudar a formar um aluno mais crítico, a pesquisa ainda não faz parte efetiva da rotina da sala de aula.
  • Monografia Acesso aberto
    O motor a vapor: uma proposta contextualizada e interdisciplinar
    (2017) Cardoso, João Michels
    Natural science teachers often face a lack of interests from their students during the classes; in consequence, the students present an unexpected performance in their evaluations. This fact is, besides other reasons, connected to the way the classes are taught. We often see classes based only in expositive method and focused in resolutions of standard exercises. There are many difficulties why teachers set aside experiments and the relationship between theory and practice. The present study checked if the thermochemistry teaching practice, in the high school, having as educational instrument an experiment of simulation of a steam engine might become in a meaningful content in view of theory of Ausubel, resulting in an actual construction of the knowledge. This case study was accomplished in a private school in Tubarão, south of Santa Catarina state, in 2017. The obtained results showed that the study is possible and financially viable as a teaching proposal of thermochemistry contents in an interdisciplinary work about steam engines’ studies. Many concepts of Chemical and Physics can be insert with a simple methodology and in an easy access to any teacher. The students had a satisfactory development in the contents and in the evaluations.
  • Monografia Acesso embargado
    A importância da contextualização para o ensino de química e outras componentes curriculares da educação básica, ensino médio
    (2017) Boeing, Heloise
    The lack of contextualization is a problem that has already been observed and is very common in schools in general. And this picture intensifies even more when it comes to curricular components such as chemistry. This study, therefore, is necessary to analyze as a major issue of this study: If the learn teaching process associated with the context of the student is suitable and sufficient for the construction of significant knowledge in chemistry classes. Thus, in detecting causal problems we can come up with viable solutions to lessen or even eliminate the problem. This research has as methodological proposal an exploratory / descriptive research of qualitative approach. The sample population was composed of a group of students from a state public school, first, second and third year of high school, in the south of Santa Catarina. A semi-structured questionnaire was used, using Lickert's scale, and also with three questions in the open questionnaire, so that it can capture the opinion in a more descriptive way of the student. In front of the results obtained with the research, it concluded that the teaching and learning process, associated to the student's context is in process of being adapted to the construction of knowledge, but we can verify that there are flawed points for a contextualization of quality. Beeing necessary to use some teaching tools to complement and contextualize the classes. Clear examples are the practical classes that can be done in the classroom desk with everyday products and / or the presence of a person from the community so that the students understand where the chemistry is really in their day to day. With a greater commitment of the teachers in the preparation of the teaching plan, incorporating the contextualization in the classes, taking into account the daily life of the student will then make the content significant and contributory to the cognitive development and the increase of the motivation and the interest of the students.
  • Monografia Acesso aberto
    Proposta de contextualização do ensino de cinética química: o universo químico da funilaria e pintura automotiva
    (2017) Passarela, Luiz Carlos
    This paper aims to apply a didactic sequence on chemical kinetics study in a contextualized way, the where the knowledge of the chemical universe of the automobile paint shop and painting will be approached through a lecture with a professional of the area. From that didactic experience, verify the impact of this learning method on science/chemical teaching activities. From these classroom observations, can be verified that many times the teachers are restricted to the book, and the students can not understand where this chemical concept can be applied, turning the classes monotonous and tiring. It was verified the need of planning a contextualized teaching practice that articulated and the community was looking for an interaction of the students, making them feel agents and not passive in the learning process. The research was qualitative, field study and exploring level, through the quiz semi structured of multiple choices, following Lickert scale. The results shows the knowledge built through a didactic sequence proposal and it shows to be a good alternative to turning the chemical classes more attractive and interesting, e contributed to build knowledge a promote a significant learning.
  • Monografia Acesso aberto
    O ensino de química por meio de uma alternativa metodológica: dispositivos móveis
    (2017) Fernandes, Felipe Citadin
    This work investigates the potentialities of a methodological alternative for the formal education of chemistry. Considering that, because it is considered by the learning subjects, a discipline with very abstract contents, making it difficult to apply concepts, it is necessary to investigate new teaching techniques that overcome these obstacles. This work presented the use of mobile devices, specifically, educational mobile applications, as a methodology to be developed in the classroom, since the target audience is young and increasingly globalized and updated. It is important to emphasize that this research establishes a relationship between this alternative methodology and the guiding documents of education. The present work also presents aspects about the new profile of educator that education demands, were presented didactic sequences whose resolutions had contributions of the applications that were also researched in this work. In addition, there is an analysis of the graphs obtained through a questionnaire, quantifying the subjects' evaluations regarding the traditional methodology and the proposed methodology investigated. Both the research and the results are the result of a bibliographical research based on different authors of the theme. Therefore, the methodological alternative investigated proved to be effective in overcoming traditional teaching, evidencing potentialities in the teaching of chemistry, considering the documents guiding education. As well as exploring didactic situations that related the use of this methodology as a strategy to solve problems situations, thus making a meaningful learning for the student, since the latter made him protagonist in this process.
  • Monografia Acesso aberto
    O uso de ferramentas de produtividade na educação: aprendendo o dobro na metade do tempo
    (2017) Fagundes, Eduardo da Silveira
    High school students live in an age where information comes in all its forms. The amount of content distributed between the various learning units, allied to all the impulse in which they are submitted through the internet, means that they do not have the capacity to organize all this knowledge, thus affecting their learning. As we live in a digital age, many tools, methods, and techniques of project and time management exist to help individuals organize themselves. Software developers, designers, advertisers, and many other professionals use those tools to get more productivity in their day by day. This research focuses on discovering the real influence of those tools on the organization and its possible assistance in the education of high school students. Through the description of Trello, a project management tool, GTD, a personal management method, and in Pomodoro, a technique to focus on productivity, we seek to improve both the organization and the efficiency of students. The methodology used in the research was classified as a phenomenological case study. Data were collected through closed questionnaires and direct observation. The questionnaires were applied in two classes of high school, one that had a lesson about the tools, and another that did not have, thus serving as control. The results show that the group that had access to the tools were more prone to personal organization, and from their studies, they can see the chemistry content in their daily life and agree that the tools can be used for a better organization of their studies and greater efficiency in time management. With this, it was possible to understand from the results that actually this type of digital tool can help in the organization and in a more efficient construction of knowledge.
  • Monografia Acesso aberto
    Estudo das inovações metodológicas ocorridas nos últimos anos nas escolas da rede pública estadual: construção do conhecimento na disciplina de química
    (2017) Luciano, João Batista
    This research is a bibliographic survey carried out in books, monographies and other sources. The aim designed was evaluate methodological innovations occurred in the last years with the High School in Chemistry subject in state public network schools. The main references which base the text are those by Reynaldo (2016), who contributed with the idea for brilliant teacher concept and the importance of the Pedagogical Policy Project; and Moran (2004), who based the matter technological innovations. The research had qualitative approach, exploratory deductive level and field research as procedure method. Data collection was performed through semi structured questionnaire applied to teachers of Chemistry subject in some public schools of southern Santa Catarina. Five institutions participated in the research, from the towns called Capivari de Baixo, Gravatal and Tubarão. Data were analyzed according to the theoretical reference presented. The results revealed the teacher continuous training is paramount because changes at school and in the society are constantly growing, a factor from technological innovations. Schools have some didactic and technologic material; however, it is still scarce regarding to computerization and trained people for this digital model. It was possible verify the methodologies used in the content applying are repeated from previous years, such as data show, practice classes, field trips, technical visitations and playing games. However, currently the students prioritize and also need from the innovative way of digital era in order to reach a larger sphere in the research area. Electronic researches are usually performed by students outside the school space because of lack of resource. Teacher and school must be grounded by policies that support the teaching process, providing necessary tools to practice of knowing.
  • Monografia Acesso aberto
    A utilização do facebook como ferramenta no ensino da química
    (2017) Mateus, Edmar Cascaes
    The use of social networks is pointed out by the majority of teachers as a means that disrupts the teaching-learning process, the use of cell phones or other electronic devices in the classroom, to access them, distract students and even teachers, who often need to interrupt classes to get attention. The conflict generated leads to a low income. It is in this new reality that teachers need to understand / innovate for a new role as an individual trainer and facilitator of learning, create new activities that can unite the so-called "useful to the pleasant", allowing students to interact and exchange knowledge seen in the classroom through these social networks, since they provoke great interest. The present study studied the Social Network Facebook as a complement to the study in the classroom, and verified that it can be an alternative for the search of knowledge in the discipline of Chemistry in Secondary School helping in the development of competences and attitudes.