Lohn, Joel IrineuPinheiro, Paulo Sérgio Teixeira2020-08-312020-11-282020-08-312020-11-282020https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8115The general objective of this work was to describe the aspects related to human fatigue that directly affect the profession of aeronauts in the scope of Brazilian commercial aviation. The fatigue condition generates risks to aviation activity, and in the aeronautical context has been the focus of studies and legislation carried out by organizations, professionals, researchers and government agencies, in order to contribute to the development and application of techniques and instruments for the detection of fatigue, as well as provide means of managing the risks arising from it. This research is explanatory, with bibliographic and documentary procedure through books, scientific articles, reports, regulations, and laws. The approach used was qualitative and quantitative. At the end of the research, it is concluded that human fatigue is the product of several factors that are related to circadian rhythm, awake time, sleep debt, among others. Aviation imposes an intense pace of work on the crew member, generating a scenario in which fatigue presents itself as a risk to be managed. RBAC 117, a rule implemented by ANAC, adopts internationally recognized practices in the aviation universe related to air legislation, establishing standards for operational safety, and monitoring of airlines regarding the adoption of the human fatigue management system. This normative regulates the law of the aeronaut, making the journey more flexible, bringing improvements in working conditions and providing new opportunities for aeronauts.Este trabalho teve como objetivo geral descrever os aspectos relativos à fadiga humana que afetam diretamente a profissão dos aeronautas, no âmbito da aviação comercial brasileira. A condição de fadiga gera riscos à atividade aérea, e no contexto aeronáutico tem sido foco de estudos e legislações realizados por organizações, profissionais, pesquisadores e órgãos governamentais, no intuito de contribuir no desenvolvimento e aplicação de técnicas e instrumentos para a detecção da fadiga, bem como propiciar meios de gerenciamento dos riscos decorrentes da mesma. A presente pesquisa é de caráter explicativo, com procedimento bibliográfico e documental por meio de livros, artigos científicos, reportagens, regulamentos e leis. A abordagem utilizada foi qualitativa e quantitativa. Ao finalizar a pesquisa conclui-se que a fadiga humana é produto de vários fatores que estão relacionados ao ritmo circadiano, tempo acordado, débito de sono, entre outros. A aviação impõe ao tripulante um ritmo intenso de trabalho, gerando um cenário no qual a fadiga se apresenta como um risco a ser gerenciado. O RBAC 117, norma implementada pela ANAC, adota práticas reconhecidas internacionalmente no universo da aviação relacionado à legislação aérea, estabelecendo padrões para a segurança operacional e monitoramento das companhias aéreas quanto a adoção do sistema de gerenciamento de fadiga humana. Este normativo regulamenta a lei do aeronauta, flexibilizando a jornada, trazendo melhorias nas condições de trabalho e propiciando novas oportunidades aos aeronautas.30 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilFadiga HumanaAeronautaAviação ComercialSegurança OperacionalO risco da fadiga humana na aviação civil: um estudo dos impactos na aviação comercial brasileira.Monografia