Mazzucchetti, LaluchaMarques, Joicy Scandolara2021-07-262021-08-042021-07-262021-08-042020https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/16458Introduction: Food and nutrition are essential for growth, adequate child development and however, the excess of processed foods is correlated with higher frequencies of nutritional disorders. Advertising and publicity are strategies used by companies to stimulate the sale of these products, usually of low nutritional content. Objective: to perform a literature review on the association of advertising and advertising with food and nutrition in childhood and adolescence. Methods: review of integrative literature in the Scielo and Virtual Health Library databases, in Portuguese / English, from 2005 to 2020. Four articles met the eligibility criteria and were analyzed in the research. Results: different methodologies were used to assess the association of advertising with food. The body mass index was used in all studies to diagnose nutritional status. It was found that children / adolescents who ate in front of the TV or were exposed to more advertising, had a higher frequency of overweight / obesity and had their food choices / preferences changed / influenced. Conclusion: few studies have evaluated this theme. Advertising / advertising was more associated with the consumption of inappropriate foods and overweight / obesity. It can be understood that they acted negatively on food choices and nutritional status.Introdução: A alimentação e nutrição são essenciais para o crescimento e desenvolvimento infantil adequados, todavia, o excesso de alimentos industrializados se correlaciona com maiores frequências de distúrbios nutricionais. A propaganda e a publicidade são estratégias usadas pelas empresas para estimular a venda destes produtos, usualmente de baixo teor nutricional. Objetivo: realizar uma revisão de literatura sobre a associação da propaganda e publicidade com alimentação e nutrição na infância e adolescência. Métodos: revisão de literatura integrativa nas bases de dados Scielo e Biblioteca Virtual em Saúde, nos idiomas português/inglês, no período de 2005 a 2020. Quatro artigos atenderam os critérios de elegibilidade e foram analisados na pesquisa. Resultados: diferentes metodologias foram utilizadas para avaliar a associação da publicidade/propaganda com a alimentação. O índice de massa corporal foi utilizado em todos os estudos para diagnosticar o estado nutricional. Verificou-se que as crianças/adolescentes que se alimentaram em frente à TV ou se expuseram a mais a propagandas, apresentaram maior frequência de sobrepeso/obesidade e tiveram suas escolhas/preferências alimentares alteradas/influenciadas. Conclusão: poucos estudos avaliaram esta temática. A publicidade/propaganda foram mais associadas ao consumo de alimentos inapropriados e ao sobrepeso/obesidade. Pode-se entender que elas atuaram de uma forma negativa nas escolhas alimentares e no estado nutricional.37 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilPublicidade de alimentosPublicidade infantilAlimentaçãoCriançaComportamento alimentarPublicidade e propaganda versus alimentação e nutrição na infância e adolescência: o que temos publicado?Publicity and advertising versus food and nutrition in childhood and adolescence: what have we published?Artigo Científico