Ballmann, FábioHemkemeier, Stefani2020-12-152021-08-042020-12-152021-08-042020https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/16261The present work aims to analyze the experiences of reading cultivation in the formation of personality, in the maturation of emotional intelligence and in improving the ability to resolve conflicts of the protagonist of the series Anne with an E, from Netflix. The research constitutes a qualitative bibliographic case study and is based on the studies of Gallian (2017), Compagnon (2009), Todorov (2009), Oatley (2016) and Jaeger (2001) on the importance of cultivating reading and the teaching of literature. The study presents four examples, albeit fictional, of the benefit of cultivating reading in the formation of personality, in the maturation of emotional intelligence and in improving the ability to resolve conflicts and overcome adversity.O presente trabalho tem como objetivo analisar as experiências do cultivo da leitura na formação da personalidade, no amadurecimento da inteligência emocional e na melhoria da capacidade de resolver conflitos da protagonista da série Anne with an E, da Netflix. A pesquisa constitui um estudo de caso bibliográfico de caráter qualitativo e se fundamenta nos estudos de Gallian (2017), Compagnon (2009), Todorov (2009), Oatley (2016) e Jaeger (2001) sobre a importância do cultivo da leitura e o ensino da literatura. O estudo apresenta quatro exemplos, ainda que ficcionais, do benefício do cultivo da leitura na formação da personalidade, no amadurecimento da inteligência emocional e na melhoria da capacidade de resolver conflitos e superar adversidades.36pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilLiteraturaInteligência emocionalAnne with an E"Ler pode salvar sua vida": Literatura e inteligência emocional na série Anne with an EMonografia