Pontes, Siegried XavierSilva, Fernanda Flores2017-12-122020-11-282017-12-122020-11-282017https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/7947Abstract: Self-image is an internal and psychic representation capable of destroying self-esteem, which can lead to emotional losses such as depression and eating disorders, that is, suffering. Self-esteem is the evaluation that the subject makes of himself in terms of values; is how we feel about ourselves, affecting crucially all aspects of our experience. The presence of a positive self-esteem leads the individual to feel confident, fit for life, competent and deserving, and thus indispensable for a satisfactory life. This self-valorization is not synonymous with narcissism, so it is necessary to search for ways of expressing it positively. In front of this the beauty market has several instruments that help in this search for acceptance and self-valorization. An instrument available is the Self-Make-up, combined with Visagism, which, when used correctly and with products suitable for the personal biotype, can contribute positively in this aspect. Objective: To analyze the influence of self-makeup on women's self-esteem. Methodology: The present study was exploratory, descriptive, quasi-experimental and qualitative, and it was performed through the analysis of the Rosenberg self-esteem scale, interview and personal satisfaction scale, with a group of 7 women, aged over 18 , participants of two (2) days of practical workshop of self-makeup. Results: We can affirm that the research provided an improvement in the positive view of themselves in the volunteers. The group obtained a positive increase in the level of self-esteem after the workshops, because the correct use of the techniques as well as the deepening in techniques of self-knowledge led the participants to moments of reflection and analysis, making the image identification process more clear and effective. Conclusion: The practice of Automaquiagem can be the initial step that will drive the search for several other tools to maintain a positive and healthy self-esteem, leading to an increase in the quality of life of the subject.A autoimagem é uma representação interna e psíquica capaz de destruir a autoestima, podendo ter como consequência prejuízos emocionais como quadros de depressão e distúrbios alimentares. A autoestima é a avaliação que o sujeito faz de si em termos de valores; é a forma como nos sentimos acerca de nós mesmos, afetando crucialmente todos os aspectos da nossa experiência. A presença de uma autoestima positiva leva o indivíduo a sentir-se confiante, adequado à vida, competente e merecedor, sendo assim, indispensável para uma vida satisfatória. Essa autovalorização não é sinônimo de narcisismo, portanto faz se necessária a busca constante de formas de exprimi-la positivamente. Diante disto o mercado da beleza dispõe de diversos instrumentos que auxiliam nessa busca da aceitação e autovalorização. Um instrumento disponível é a automaquiagem aliada ao Visagismo, que quando utilizada de forma correta e com produtos adequados ao biotipo pessoal, pode contribuir positivamente nesse aspecto. Objetivo: Analisar a influência da automaquiagem na autoestima das mulheres. Metodologia: Pesquisa exploratória, descritiva, quase experimental e qualitativa, que ocorreu através da análise da escala de autoestima de Rosenberg, entrevista e escala de satisfação pessoal, com um grupo de 7 mulheres, com idade acima dos 18 anos, participantes de dois dias de workshop prático de automaquiagem. Resultados: Melhora na visão positiva de si mesmas nas voluntárias. O aumento positivo no nível de autoestima ocorreu, pois a utilização correta das técnicas de automaquiagem aliadas ao Visagismo levou às participantes a momentos de reflexão e análise sobre si mesmas, tornando o processo de identificação de imagem mais claro e eficaz. Priorizando as belezas individuais e desmistificando as técnicas de maquiagem de forma coerente com a personalidade e gostos das voluntárias. Conclusão: A prática da Automaquiagem pode ser o passo inicial que impulsionará a busca por diversas outras ferramentas para a manutenção de uma autoestima positiva e saudável, levando assim a um aumento na qualidade de vida do sujeito.18 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilAutomaquiagemAutoestimaMulheresAutomaquiagem: a influência na autoestima das mulheresSelf make up: the influence in the self-esteem of womenArtigo Científico