Bortolanza, Ana Maria EstevesPires, Ana Paula da Silva2020-08-052020-11-292020-08-052020-11-292020https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/10031The aim of this article is to analyze, from the perspective of a teacher, the playful space in Early Childhood Education and the relationships established with the activities developed with a group of 5 year old children. It is a qualitative research (2019-2020), of an exploratory character, having as a procedure two narratives written by the teacher participating in the study. The results point to a certain distance between the theoretical foundations about the organization of the playful space for carrying out activities with the children, although in some moments the playful activity is present in the teacher's narratives. It’s concluded that the organization of play space, in which the child plays, requires a careful look at the activities developed, the materials used, toys and substitute objects. This implies that the teacher has the role of organizer of educational work, in relation to the play space and the activities developed in daily life, having as reference theoretical and methodological concepts that guide their pedagogical practices in Early Childhood EducationO objetivo deste artigo é analisar, a partir do olhar de uma professora, o espaço lúdico na Educação Infantil e as relações estabelecidas com as atividades desenvolvidas com uma turma de crianças de 5 anos. Trata-se de uma pesquisa qualitativa (2019-2020), de caráter exploratório, tendo como procedimento duas narrativas escritas pela professora participante do estudo. Os resultados apontam para certo distanciamento entre os fundamentos teóricos sobre a organização do espaço lúdico para a realização de atividades com as crianças, embora em alguns momentos a atividade lúdica se faça presente nas narrativas da professora. Conclui-se que a organização de espaço lúdico, em que a criança brinca, requer um olhar atento para as atividades desenvolvidas, os materiais utilizados, os brinquedos e os objetos substitutivos. Isso implica que o professor exerça um papel de organizador do trabalho educativo, em relação ao espaço lúdico e as atividades desenvolvidas no cotidiano, tendo como referência concepções teórico-metodológicas que direcionem suas práticas pedagógicas, na Educação Infantil.20 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilEducação infantilEspaço lúdicoBrincadeiraO espaço lúdico na educação infantil: explorando a teoria na práticaThe play space in pre-school exploring theory in practiceArtigo Científico