Daré, Patrícia KuzochoviskiZonatto, Michel2019-03-112020-11-292019-03-112020-11-292018https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9679The purpose of this study is to know the perception of students of the fourth year of elementary school on the practice of Kriya Hatha Yoga and meditation in the improvement of attention when describing the students' perception about Kriya Hatha Yoga and meditation techniques and to identify the difficulties of the students associated with attention. The present study had nineteen volunteers participated, aged nine to eleven, students of the 4th year of elementary school in the public school. The children related the quality of attention with positive mental states, such as joy and tranquility, increased energy, mood and absance of pain. They also associated practice with increasing intelligence, mental agility, and imagination. It was also found that children perceived the process of developing skills as self-awareness, through the perception of one's own emotions, thoughts and bodily sensations.O objetivo deste estudo é conhecer a percepção de alunos do quarto ano do ensino fundamental sobre a prática de Kriya Hatha Yoga e meditação na melhora da atenção ao descrever a percepção dos alunos sobre as técnicas de Kriya Hatha Yoga e meditação e identificar as dificuldades dos alunos associadas à atenção. A pesquisa contou com a participação de dezenove voluntários, com idade entre nove e onze anos, todos alunos do quarto ano do ensino fundamental da rede pública. As crianças relacionaram a qualidade da atenção com estados mentais positivos, como a alegria e tranquilidade, aumento de energia, disposição e a ausência de dores. Também associaram a prática com o aumento da inteligência, da agilidade mental e da imaginação. Verificou-se também, que as crianças perceberam o processo de desenvolvimento de habilidades como a autoconsciência, através da percepção das próprias emoções, pensamentos e sensações corporais.28 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilYogaMeditaçãoAtençãoHabilidades emocionaisA percepção de alunos do quarto ano do ensino fundamental sobre a prática de kriya hatha yoga e meditação na melhora da atençãoThe perception of students of the fourth year of elementary school about the practice of kriya hatha yoga and meditation in the improvement of attentionArtigo Científico