Schlickmann, Maria Sirlene PereiraRocha, Márcia Sorato2020-12-142021-07-302020-12-142021-07-302020https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/14958The research aims to develop a textual production activity using gamification and technology. A basic, exploratory and qualitative bibliographic and case study research was developed. A textual production activity was developed with a school-age child, using technology and gamification. A theoretical framework was also developed, bringing reflections on textual production based in Santa Catarina (2019); it also brings reflections on technologies based on Pereira et al (2012), Savi and Ulbricht (2008), Soares (2002) and Xavier (2011); and also, a reflection on gamification based on Móran (2015), Gonçalves (2016) and Paiva et al (2016). Through research we develop reflections about technologies, active methodologies and teaching of textual production. The school-age child was able to produce a letter using gamification and technology, so teaching text production using these means can be characterized as an innovative form of teaching.A pesquisa tem por objetivo o desenvolvimento de uma atividade de produção textual utilizando a gamificação e a tecnologia. Foi desenvolvida uma pesquisa bibliográfica e de estudo de caso, de caráter básico, exploratória e qualitativa. Elaborou-se uma atividade de produção textual com uma criança em idade escolar, utilizando a tecnologia e a gamificação. Foi desenvolvido também, um referencial teórico, trazendo reflexões acerca da produção textual embasada em Santa Catarina (2019); traz reflexões também sobre as tecnologias embasado em Pereira et al (2012), Savi e Ulbricht (2008), Soares (2002) e Xavier (2011); e ainda, uma reflexão sobre a gamificação com base em Móran (2015), Gonçalves (2016) e Paiva et al (2016). Por meio da pesquisa desenvolvemos reflexões acerca das tecnologias, das metodologias ativas e do ensino de produção textual. A criança em idade escolar conseguiu produzir uma carta utilizando a gamificação e a tecnologia, desta forma, o ensino de produção de texto utilizando estes meios pode caracterizar-se como uma forma inovadora de ensino.17 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilProdução textualGamificaçãoTecnologiaO ensino de produção textual com uso da tecnologia e da gamificaçãoTeaching text production using technology and gamificationArtigo Científico