Nunes, Nei AntonioPacheco, Diego2020-11-302021-08-042020-11-302021-08-042020https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15121This research analyzes the quota policy for entering higher education as a practice of emancipatory social innovation in the experience of a professional, scientific and technological education institution. For this, an instrument proposed based on the in-depth analysis model of Buckland and Murillo was used, articulated with the investigative domains of Michel Foucault - knowledge, power and ethics, resulting in five variables: impact and social transformation, intersectoral collaboration, sustainability, type of innovation, scalability and replicability. It is a qualitative case study with an exploratory and descriptive focus, developed from literature review, interviews with quota students, field notes and documentary research. Data analysis was performed using the five-phase Yin cycle. It was found that the quota policy for entry into higher education is an emancipatory social innovation insofar as it intervenes in access to public education - access that is beyond admission, allowing subjects to obtain means of constituting themselves in different ways within the scope of knowledge, power and ethics.Esta pesquisa analisa a política de cotas para ingresso no ensino superior como prática de inovação social emancipatória na experiência de uma instituição de educação profissional, científica e tecnológica. Para isso foi utilizado um instrumento proposto a partir do modelo de análise em profundidade de Buckland e Murillo, articulado com os domínios investigativos de Michel Foucault – saber, poder e ética, resultando em cinco variáveis: impacto e transformação social, colaboração intersetorial, sustentabilidade, tipo de inovação, escalabilidade e replicabilidade. Trata-se de um estudo de caso qualitativo com enfoque exploratório e descritivo, desenvolvido a partir de revisão da literatura, entrevistas com alunos cotistas, notas de campos e pesquisa documental. A análise dos dados foi realizada por meio do ciclo de cinco fases de Yin. Verificou-se que a política de cotas para ingresso no ensino superior é uma inovação social emancipatória na medida em que intervém no acesso à educação pública – acesso que é além do ingresso, possibilitando que sujeitos obtenham meios de se constituírem de formas diferentes nos âmbitos do saber, poder e ética.157 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilInovação socialEmancipaçãoAções afirmativasPolítica de cotasA política de cotas para ingresso no ensino superior como prática de inovação social emancipatóriaDissertação