Domingues, ChirleyNascimento, Cleonice2018-08-222020-11-292018-08-222020-11-292017https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/10096This work, on the topic of storytelling in children's education, had as general objective to understand how the teachers of CMEI Rosana make it possible to approach children with the literature book. For that, a qualitative research was developed that is characterized as a case study. The intention was to know the strategies used for the storytelling in said school; what is the training of teachers in children's literature; to identify how the educators perform the literary work in the daily life of the school, as well as how the exploration of literature and the storytelling by children. Another aspect explored refers to the approach of different possibilities of accomplishment of storytelling, taking into account the space and different practices of motivation and stimulation to the participation of all. To reach the desired objectives, a questionnaire was used as a research tool applied to the teachers and to the school's management. Through the data analysis it was concluded that many difficulties are encountered in CMEI Rosana in relation to the lack of funds, pedagogical materials and even physical space to carry out activities with the quality that teachers would like, but the will and the affection by the children motivate everyone, to the point of being overcome any difficulty and the work with the children's literature is carried out with all the dedication, thus making the practices motivating and pleasurable for the students.Este trabalho, sobre o tema a contação de histórias na educação infantil, teve como objetivo geral compreender como os professores do CMEI Rosana possibilitam a aproximação das crianças com o livro de literatura. Para tanto, desenvolveu-se uma pesquisa qualitativa que se caracteriza como um estudo de caso. A intenção foi conhecer quais as estratégias utilizadas para a contação de histórias na referida escola; qual a formação das professoras no que se refere à literatura infantil; identificar de que forma as educadoras realizam o trabalho literário no cotidiano da escola, como também, como acontece a exploração da literatura e a contação da história pelas crianças. Outro aspecto explorado, se refere à abordagem de diferentes possibilidades de realização da contação de histórias, levando em consideração o espaço e diferentes práticas de motivação e estimulação à participação de todos. Para chegar-se aos objetivos desejados, usou-se como instrumento de pesquisa um questionário aplicado às professoras e à direção da escola. Através da análise dos dados concluiu-se que muitas são as dificuldades encontradas no CMEI Rosana com relação à falta de verbas, de materiais pedagógicos e até de espaço físico para realização de atividades com a qualidade que os professores gostariam, mas a vontade e o carinho pelas crianças motivam a todos, a ponto de serem superadas toda e qualquer dificuldade e o trabalho com a literatura infantil é realizado com toda a dedicação, tornando, assim, as práticas motivadoras e prazerosas para os alunos.19pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilContaçãoLiteraturaDesenvolvimentoA contação de histórias na educação infantilThe accounting of stories in children's educationArtigo Científico