Cebrian, Cinthia Faraco MartinezKlingelfus, Felipe Silva2018-12-142020-11-292018-12-142020-11-292018https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9358Objective: The aim of this study was to analyze the adequacy changes in children transportation after 10 years of implementing the Resolution CONTRAN nº 277/08 and associated factors, in the city of Florianópolis / SC. Methods: An observational cross-sectional study was carried out through interviews with car drivers transporting children from zero to 14 years old in the city of Florianópolis / SC. Regarding the ideal transportation of the children, the adequacy or not, according to the Resolution CONTRAN nº 277/08, was analyzed. The information collected on these interviews was compared to data from a 2009 study. Differences in the occurrence of the outcome (adequate transport) according to the independent variables were tested using the chi-square test. Results: A total of 201 drivers, transporting children, were interviewed, with a mean of 1.07 children per car. The transport adequacy was found in 62.2% of cases. Mothers presented 65% of the transportation adequacy and fathers 63.5%. The drivers graduated in 2nd and 3rd grade had 62.8% and 66.6%, respectively. It was observed that 43.1% of the children were between 13 and 48 months old and that the transport was adequate in 77.5% of the vehicles in this same age group. Between 49 and 84 months old the transport was adequate in only 25.6% of the vehicles. The booster seat presented 86.7% of adequacy and the child safety seat 70.4%. As to the reason for inadequate transport, 36.1% of the drivers were not aware of the proper form of transportation; 11.1% knew, but did not find it important; and 13.9% knew, but did not have the financial condition to buy Child Retention Devices. Conclusion: The prevalence of transportation adequacy increased in the last decade in the city of Florianópolis. However, the lack of knowledge about Child Retention Devices still remains a determinant of inadequate transportation. Thus socio-educational measures, greater financial access to Child Retention Devices and the improvement of traffic safety policies should be encouraged.Objetivo: O objetivo deste estudo foi analisar as mudanças quanto à adequação no transporte de crianças após os 10 anos da implementação da Resolução CONTRAN nº 277/08 e os fatores associados, na cidade de Florianópolis/SC. Métodos: Estudo observacional transversal, realizado através de entrevista com condutores de automóveis que transportavam crianças de zero a 14 anos na cidade de Florianópolis/SC. Quanto ao transporte ideal das crianças, analisou-se a adequação ou não, conforme a Resolução CONTRAN nº 277/08. As informações coletadas nestas entrevistas foram comparadas aos dados de um estudo realizado em 2009. Diferenças da ocorrência do desfecho (transporte adequado) de acordo com as variáveis independentes foram testadas utilizando o teste do qui-quadrado. Resultados: Foram abordados 201 automóveis transportando crianças, com média de 1,07 criança/automóvel. Foi encontrada adequação do transporte em 62,2% dos casos. Em relação à adequação do transporte, as mães apresentaram 65% de adequação do transporte e os pais 63,5%. Os motoristas graduados no 2° e 3° grau apresentaram 62,8% e 66,6% de adequação, respectivamente. Observou-se que 43,1% crianças tinham entre 13 a 48 meses e que o transporte foi adequado em 77,5% dos veículos nesta mesma faixa etária. Entre 49 a 84 meses o transporte foi adequado em apenas 25,6% dos veículos. Em relação à adequação do transporte, o assento de elevação apresentou 86,7% de adequação e a cadeirinha 70,4%. Quanto ao motivo do transporte inadequado, observou-se que 36,1% dos motoristas não tinham conhecimento sobre a forma de transporte adequada; 11,1% conheciam, mas não achavam importante; e 13,9% conheciam, mas não tinham meios financeiros para comprar o DRI. Conclusão: A prevalência da adequação do transporte aumentou na última década na cidade de Florianópolis. Contudo a falta de conhecimento sobre os Dispositivos de Retenção Infantil (DRI) ainda se mantém como fator determinante do transporte inadequado. Assim, medidas socioeducativas, maior acesso financeiro aos DRI e o aprimoramento de políticas de segurança no trânsito devem ser estimulados.17 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilDispositivos de retenção infantilCriançaTransporteAutomóveisAcidentesSegurançaAvaliação das mudanças quanto à adequação do uso dos dispositivos de retenção infantil em automóveis na cidade de FlorianópolisEvaluation of adequacy changes in the use of child restraint systems in automobiles: a study in the city of FlorianópolisArtigo Científico