Messa, Fábio de CarvalhoFelipe, Joanildes2018-01-172020-11-262018-01-172020-11-262007https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3309The contemporary infantile histories present a new narrative structure that proposes a peculiar reversion of myths endowed with intertext and sliding of senses. This work verifies and it describes the reversion of the myth of the Bad Wolf for Good wolf identifying the possible causes that influence that other narrative format and what takes the authors to sub-flow it the myth of the cruelty for the kindness. Starting from a rising done in some fairy tales that have the as terrible and threatening wolf character and of the consequent relecture of those histories with a tendency to the reversion of this profile, this research determines a break of paradigm of the cruelty for the kindness. Detach way, tried to contemplate on her that lineage of narratives that them paraphrase and/or parody the old versions, reverting the myth, ressignificing-the and provoking new sense relationshipsAs histórias infantis contemporâneas apresentam uma nova estrutura narrativa que propõe uma peculiar reversão de mitos dotada de intertextualidade e deslizamento de sentidos. Este trabalho constata e descreve a reversão do mito do Lobo Mau em Lobo Bom, identificando as possíveis causas que influenciam esse outro formato narrativo e que levaram os autores a subverter o mito da maldade em bondade. A partir de um levantamento feito em alguns contos de fadas que têm o lobo como personagem terrível e ameaçador e das conseqüentes releituras dessas histórias com uma tendência à reversão desse perfil, esta pesquisa revela a quebra do paradigma da maldade e a tentativa de transmudá-lo em bondade. Desse modo, procurou-se refletir sobre essa linhagem de narrativas que parafraseiam e/ou parodiam as antigas versões, revertendo o mito, ressignificando-o e provocando novas relações de sentido.118 f.pt-BRLoboReversãoMitoO lobo mau que é bom: a re-versão do mito nas histórias infantisDissertação