Campos, Antônio Carlos VieiraAlves, Luiz Fernando Carrijo2019-07-082020-11-282019-07-082020-11-282019https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8409The main goal of this study consisted in evaluating, through a semi-structured interview, the compromise of the flight instructors of the Aeroclube de Uberlandia with the practice and teaching of CRM/SRM in flights, since safety is primary and prioritary in the execution of the flight training missions. This research caracterizes itself as exploratory, done to the public through a semi-structured interview in a quali-quantitative approach. After a thorough bibliographical research, all flight instructors of the Aeroclube de Uberlandia were invited to participate in the study to answer questions about the practice and the teaching of CRM/SRM in their flights. After having accepted to participate, the interviewees answered a questionaire about their own profile and went through a semi-structured interview with subjective and objective types of questions. The analysis of the data obtained was done through charts, statistics and graphs. The more significant results showed that 58% of the interviewees have witnessed CRM-related mistakes in flight. Their opinion showed that the main factors for said mistakes are high workload and stress of the pilot in command and his/her crew. The research pointed out that 33% of the interviewees had never talked about CRM/SRM practices during their training. In contrast, another 33% of the interviewees talk about this subject in each of their flight lessons. The hindering factors to the teaching and learning of CRM/SRM were the misunderstanding of the matter, the failure of standadization of the resources/tasks and difficulty with interpersonal relations. This study allowed to prove that although the approach to the subject of CRM/SRM is mandatory for the capacitation of new pilots, there are still flight instructors who neglect it. A worrying fact, since the human factor is directly connected to flight safety as seen in the bibliographical revision. Further research is suggested with a larger group of interviewees for a more specific conclusion.O objetivo geral deste trabalho consistiu em avaliar através de uma entrevista semi-estruturada o comprometimento dos instrutores do Aeroclube de Uberlândia com a prática e ensino do CRM/SRM nos voos, visto que a segurança é primordial e prioritária na execução das missões. Esta pesquisa caracteriza-se como exploratória, realizada em campo através de entrevista semi-estruturada de abordagem quanti-qualitativa. Após a realização de ampla pesquisa bibliográfica, todos os instrutores do Aeroclube de Uberlândia foram convidados a participar do estudo para responder questões sobre a prática e o ensino do CRM/SRM em seus voos. Após o aceite, o entrevistado respondeu a um questionário sobre seu próprio perfil e uma entrevista semi-estruturada com questões objetivas e subjetivas. A análise dos dados foi realizada através de planilhas, análise estatística, tabelas e gráficos. Os resultados mais significativos demonstraram que 58% dos entrevistados já presenciaram erros em voos relacionados a prática do CRM, segundo os mesmos, o motivo apontado como maior fator para os erros é a elevada carga de trabalho e o estresse do piloto e equipe. A pesquisa revelou que 33% da amostra confessou não abordar sobre o tema durante suas aulas. Em contrapartida, também outros 33% da amostra abordam o tema em todas as suas aulas. Fatores de dificuldade apresentados para o ensino e aprendizado foram falta de conhecimento do tema, falta de padronização dos recursos e tarefas e dificuldades de relacionamento interpessoais. Este estudo permitiu evidenciar que embora a abordagem do CRM/SRM seja obrigatória para a capacitação de novos pilotos, ainda há instrutores que a negligenciam, fato preocupante visto que os fatores humanos estão diretamente relacionados à segurança do voo como demonstrado na revisão bibliográfica. Sugere-se uma pesquisa de abordagem mais ampla com um número de participantes mais numerosa para uma conclusão mais específica.43 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilCRM (corporate resource management)SRM (single-pilot resources management)Fatores humanosAvaliação do comprometimento dos instrutores do aeroclube de uma cidade de Minas Gerais com a prática e ensino do CRM (corporate resource management) e do SRM (single-pilot resources management) em seus voosMonografia