Araújo, Luis AugustoLermen, Lucas2019-12-122020-11-292019-12-122020-11-292019https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8671There are few studies relating farmers' perceptions of market aspects to economic performance. The article presents the perspective of the farmers on the market aspects and their association to income of family agribusiness in Santa Catarina in the agricultural years 2014/15 to 2017/18 and the management strategies adopted in the face of changes in prices of products and inputs agricultural activities. It is a study with farmers, with mixed method approach, in which the primary data are obtained from the questionnaire and the focus group technique, and the data accounting reports. For data analysis, descriptive statistics are used, correlation analysis and content analysis. In their quantitative approach, despite farmers' perceptions of agricultural prices are not associated with income (systematically for the four years agricultural), the empirical evidence supports the association of income with the volume of production. In your on the qualitative side, the study allowed to know the main ideas and strategies pointed out by farmers, thus categorized: product price risk; market of agricultural factors; production planning; control of agricultural prices; and, planning and market research. The results suggest that, despite revealing the prices and market aspects associated with of the researched establishments, it is necessary to advance in the understanding of these relations in the individual scope of each agricultural establishment.Existem poucos estudos relacionando as percepções dos agricultores sobre os aspectos mercadológicos com o desempenho econômico. O artigo apresenta a perspectiva dos agricultores sobre os aspectos mercadológicos e a sua associação à renda de agronegócios familiares de Santa Catarina, nos anos agrícolas 2014/15 a 2017/18, e as estratégias de gestão adotadas diante das variações de preços dos produtos e insumos agrícolas. É um estudo com agricultores, com abordagem de método misto, em que os dados primários são obtidos de questionário e da técnica de grupo focal e, os dados secundários, de relatórios contábeis. Para análise dos dados se utiliza de estatística descritiva, análise de correlação e análise de conteúdo. Em sua abordagem quantitativa, apesar das percepções dos agricultores sobre as variações dos preços agrícolas não se revelarem associadas à renda (sistematicamente para os quatro anos agrícolas), as evidências empíricas suportam associação da renda ao volume de produção. Em seu lado qualitativo, o estudo permitiu conhecer as estratégias apontadas pelos agricultores, assim categorizadas: risco de preço do produto; mercado de fatores agropecuário; planejamento da produção; controle de preços agrícolas; e, planejamento e pesquisa de mercado. Os resultados sugerem que, apesar de revelar os preços e aspectos mercadológicos associados à renda dos estabelecimentos pesquisados, é preciso avançar no entendimento dessas relações no âmbito individual de cada estabelecimento agropecuário.23 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilPreço agrícolasAspectos mercadológicoAgronegócio familiarRendaPercepções de agricultores sobre aspectos mercadológicos e sua associação à renda de agronegócios familiares de Santa CatarinaArtigo Científico