Vargas, Alexandre LinckDe Marco, Cristina2020-08-282020-11-262020-08-282020-11-262020https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3393The american filmaker Orson Welles filmed in Brazil, in 1942, two episodes of a documentary that would be called It's All True, a project developed within the Good Neighbor Policy of the Roosevelt government. The first, Carnival, would tell the origin of the popular brazilian festival. The second, Jangadeiros - Four Men on a Raft, would talk about an epic event that occurred in the previous year (1941) and that was, including an article in Time american magazine. The film, however, was never completed. Orson Welles had to return to his country and never had contact with the filmed material again. About this fact, Santa Catarina's filmmaker Rogério Sganzerla produced four films: Not Everything is True (1986); Language of Orson Welles (1990), Everything is Brazil (1997) and The Sign of the Chaos (2003). I will call them the Tetralogy of Truth. I analyze these films with the help of the concepts of Anthropophagy, coined by Oswald de Andrade in the Man-eating Manifest (1928) and the term developed by the French Gilles Deleuze and Felix Guattari called Body Without Organs. As a result of these analyzes, I arrive at the Aesthetic truth through the eyes of the other: from Rogério Sganzerla to Orson Welles.O cineasta norte-americano Orson Welles filmou no Brasil, em 1942, dois episódios de um documentário que se chamaria É Tudo Verdade, um projeto desenvolvido dentro da Política de Boa Vizinhança do governo Roosevelt. O primeiro, Carnaval, contaria a origem da festa popular brasileira. O segundo, Jangadeiros - Quatro Homens em uma Jangada, falaria sobre um fato épico ocorrido no ano anterior (1941) e que foi, inclusive matéria na revista americana Time. O filme, no entanto, nunca foi concluído. Orson Welles teve que retornar ao seu país e nunca mais teve contato com o material filmado. Sobre este fato, o cineasta catarinense Rogério Sganzerla produziu quatro filmes: Nem Tudo é Verdade (1986); Linguagem de Orson Welles (1990), Tudo é Brasil (1997) e O Signo do Caos (2003). Eu os chamarei de Tetralogia da Verdade. Analiso estes filmes com o auxílio dos conceitos de Antropofagia, cunhado por Oswald de Andrade no Manifesto Antropófago (1928) e o termo desenvolvido pelos franceses Gilles Deleuze e Felix Guattari denominado Corpo Sem Órgãos. Como resultado destas análises, chego à Verdade estética pelo olhar do outro: de Rogério Sganzerla para Orson Welles.123fpt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilRogério SganzerlaOrson WellesEstéticaA verdade estética pelo olhar do outro: de Rogério Sganzerla para Orson WellesThe aesthetic truth by the look of the other: from Rogério Sganzerla to Orson WellesDissertação