Cubas, Anelise Leal VieiraOsório, Fernando da Silva2020-08-242020-11-232020-08-242020-11-232020https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/2490Researches for new fuel replacements petroleum diesel (petrodiesel), used in compression combustion engines, indicate biodiesel as main applicant, due his sustainability and usage possibility in energetic matrices. In this work an analysis for gases emission from a diesel compressor combustion engine (CCE) was formulate, regarding HCT emissions (%, v/v) and CO (ppm). Is applied biodiesel (B100) derivate from frying oil transesterification produced in two ways – conventional chemical catalysis and non-thermal plasma technology (PNT). By this way, three engine rotation series had emission investigated – 900, 1500 and 2500 rpm, comparing equal tests realized using biodiesel obtained for chemical transesterification catalysis of frying residual oil and conventional road diesel S-500, acquired from gas station without biodiesel adds. The blends (proportion mixes) uses as base S-500 and B100 prepared by 15 and 30 PNT minutes at 2, 12, 20 and 50% biodiesel volume with S-500. Those diesel engine application mixes of S-500 and biodiesel with 15 and 30 minutes of PNT showed reduction efficiency in HCT and CO indexes allied 62% and 80% reductions, respectively, comparing emissions taking only S-500. Frying biodiesel oil shown his emissions efficiency with low CO and HCT levels, emphasizing reductions in biodiesel from PNT technology produced.A procura de combustíveis substitutos do diesel originário do petróleo, ou petrodiesel, para uso em motores de combustão por compressão, aponta o biodiesel como principal candidato devido a sustentabilidade e possibilidade de expansão em matrizes energéticas. Neste trabalho foi realizada a análise de emissões de gases de escape de um motor de combustão por compressão (MMC) a diesel, em relação a emissões de HCT (%, v/v) e CO (ppm). Foi usado biodiesel (B100) da transesterificação de óleo de fritura produzido de duas formas – catálise química convencional e pela tecnologia de plasma não térmico (PNT). Foram investigadas as emissões em três regimes de rotação do motor - 900, 1500 e 2500 rpm, a nível de comparação os mesmos testes foram realizados com o biodiesel obtido pelo processo de catálise química de transesterificação do óleo de fritura residual e com diesel rodoviário S-500 adquirido em postos de combustíveis e sem adição de biodiesel. As proporções de misturas ou blends usam como base o S-500 e B100 tratado com 15 e 30 minutos de PNT em 2, 12, 20 e 50% de biodiesel em volume com S-500. A aplicação de misturas de S-500 com biodiesel produzido com 15 e 30 minutos de PNT no motor a diesel mostrou eficácia na redução dos índices de HCT e CO com reduções de 62% a 80%, respectivamente, em comparação às emissões usando apenas o S-500. O biodiesel de óleo de fritura usado mostrou-se eficiente nas emissões com baixos índices de CO e HCT acentuando reduções no uso do biodiesel produzido pela tecnologia do PNT.39 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilBiodieselEmissão HCT e COPlasma não térmicoMotor dieselÓleo residual de frituraAnálise de emissões de HCT e CO de motor a diesel usando biodiesel produzido de resíduos de óleo de fritura a partir da tecnologia de plasma não térmicoTHC AND CO EMISSIONS FROM DIESEL ENGINES USING BIODIESEL PRODUCED FROM RESIDUAL FRYING OIL BY NON-THERMAL PLASMA TECHNOLOGYDissertação