Oliveira, Marcos Fernando Severo deSilva, Klayton Luís Araújo da2019-07-082020-11-282019-07-082020-11-282019https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8288This academic study had as a general objective to understand how the qualification of air traffic controllers contributes to the prevention and mitigation of aircraft accidents. Its main specific objectives were: to describe how the selection and training process of Brazilian air traffic controllers is performed, to compare the curricula of training courses, to define how English proficiency is determined, and to relate it to performance failures of air traffic controllers, and to demonstrate the changes in air traffic controller training to prevent and mitigate aircraft accidents. This study is characterized as a descriptive research, with a qualitative approach and bibliographical and documentary procedures using books, articles, monographs, dissertations, theses, reports, Manuals and Instructions of the Aeronautical Command, regulations, electronic sites and websites. At the end of this research, it was verified that the qualification of air traffic controllers in Brazil occurs at two institutions: at the Aeronautical Experts School and at the Air Space Control Institute. Both are military, yet independent, and with defined target audiences. The results indicate that there is no establishment of patterns in training courses, starting the selection process with different requirements for English proficiency, despite the fact that courses follow a minimal curriculum. It was observed that aircraft accidents involving air traffic controllers had, as a contributing factor, failures in communication between air traffic controllers and pilots due to insufficient aviation English proficiency. It was also concluded that there is a discerning treatment, dividing air traffic controllers between the ones who will follow military career, and the ones who will serve as voluntary civilians in temporary military service.Este trabalho teve como objetivo geral compreender como a capacitação do controlador de tráfego aéreo contribui para a prevenção e mitigação de acidentes aeronáuticos. Seus principais objetivos específicos foram: descrever como se dá o processo de seleção e de capacitação do controlador de tráfego aéreo brasileiro, comparar as grades curriculares dos cursos de formação, definir como é determinada a proficiência na língua inglesa, relacionando-a a falhas na performance do controlador, e pontuar as mudanças na capacitação do controlador a fim de prevenir e mitigar acidentes aeronáuticos. Caracteriza-se como uma pesquisa descritiva, com abordagem qualitativa e procedimento bibliográfico e documental utilizando-se de livros, artigos, monografias, dissertações, teses, reportagens, Manuais e Instruções do Comando da Aeronáutica, regulamentos, sítios eletrônicos e sites. Finalizando a pesquisa, constatou-se que a capacitação do controlador de tráfego aéreo no Brasil ocorre em duas instituições: na Escola de Especialistas de Aeronáutica e no Instituto de Controle do Espaço Aéreo. Ambas são instituições militares, porém independentes e com público-alvo definidos. Os resultados apontam que não há uma padronização nos cursos de capacitação, começando pelo processo seletivo com exigências diferentes quanto à proficiência em língua inglesa, apesar de os cursos seguirem um currículo mínimo. Observou-se que acidentes aeronáuticos, envolvendo controladores de tráfego aéreo, tiveram como fator contribuinte falhas na comunicação entre o controlador e os pilotos devido à proficiência em inglês aeronáutico insuficiente. Constatou-se, também, que há um tratamento diferenciado, dividindo os controladores entre militares de carreira, e civis voluntários ao serviço militar temporário.78 f.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilControlador de tráfego aéreoCapacitação do controladorInglês aeronáuticoPrevenção e mitigaçãoAcidentes aeronáuticosA capacitação profissional do controlador de tráfego aéreo como fator contribuinte para a prevenção e a mitigação de acidentes aeronáuticosMonografia