Clementina de Jesus: um corpo cultural, ancestral e da indústria cultural

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Data

2016

Tipo de documento

Tese

Título da Revista

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Área do conhecimento

Linguística, Letras e Artes

Modalidade de acesso

Acesso aberto

Editora

Autores

Silva, Carlos Alberto Silva da

Orientador

Juliano, Dilma Beatriz Rocha

Coorientador

Resumo

The object of this research is Clementina de Jesus’s song and ancestry, seen here as both aesthetic and political resistance within cultural industry. The analysis departs from theoretical and critical framework, provided by Cultural Studies, in particular the studies on both black culture and ancestry. This perspective helps place Clementina de Jesus within the Brazilian popular music scene as a memory of Africanity of slavery times, thus reaching both entertainment and music industry as the past within the present, the old within the new, tradition within modernity. In order to bridge this temporal passage, the researcher has resorted to cultural theorists, who are able to provide theoretical foundation to black diaspora and, consequently, to black culture, with a look at the Afro-Brazilian subject. Addressing Africanity, anteriority and religiosity of African descent means dealing with African mythology, which includes the Orishas, the myths, the magic and the spell. Clementina de Jesus emerges in the world of cultural industry supported by a part of the black song and music marked by the colonizing, slaving and classist processes of the Brazilian History. Therefore, the thesis prints on Clementina de Jesus the resistance to the erasure of History, which has, strategically, created a musical black brand among other cultures. Ancestry may be understood as a category of relationship, link, inclusion, diversity, unity and spell (Oliveira, 2007). Such na idea helps us understand that Clementina de Jesus worked, and still works, as political weapon in the defense of black culture. In a way, his ancestral son was not reduced to bringing to the scene the orality of the ‘Senzala’ times, which had been left aside at the risk of being forgotten. She has also served as a political strategy of insertion within cultural industry.
A presente pesquisa tem por objeto Clementina de Jesus: seu canto e sua ancestralidade, como resistência estética e política em meio à indústria cultural. O trabalho de análise parte dos referenciais teórico crítico dos estudos culturais, fundamentalmente a partir dos estudos da cultura negra e da ancestralidade para localizar Clementina de Jesus na música popular brasileira como memória de uma africanidade dos tempos da escravidão que chega à indústria do entretenimento e à indústria fonográfica como um passado no presente, um velho no novo, uma tradição na modernidade. Para fazer este trânsito temporal, recorreu-se aos teóricos da cultura para embasamento sobre a diáspora negra e, consequentemente, sobre a cultura negra, com um olhar no afro-brasileiro. E abordar africanidade, anterioridade e religiosidade de matriz africana significa tratar de mitologia africana, dos orixás e seus mitos, da magia e do encantamento. Clementina de Jesus surge no mundo da indústria cultural apresentando uma parte do canto e da música negra marcada pelos processos colonizadores, escravistas e classistas, na história brasileira. Portanto, a tese afirma em Clementina de Jesus a resistência ao apagamento da história, que estrategicamente criou uma marca musical negra entre as demais culturas. A ancestralidade pode ser entendida como uma categoria de relação, ligação, inclusão, diversidade, unidade e encantamento (Oliveira, 2007). O que nos leva a entender que Clementina de Jesus serviu, e ainda serve, como uma arma política na defesa da cultura negra. De certa forma, seu canto ancestral não se resumiu em trazer à cena uma oralidade dos tempos da senzala que estava de lado, correndo riscos de ser esquecida, ele serviu também como estratégia política de inserção na indústria cultural.

Palavras-chave

Clementina de Jesus, Cultura Negra, Ancestralidade, Indústria Cultural

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