UNISUL
URI Permanente desta comunidade
Navegar
Navegando UNISUL por Data de Publicação
Agora exibindo 1 - 20 de 17189
Resultados por página
Opções de Ordenação
Artigo Científico Acesso aberto Tratamento de curta ou longa duração para pielonefrite: uma revisão sistemática(0023-12) SILVEIRA, Amanda Wolff; LAUREANO , Ana Paula; SOUZA , Heduarda vargas de; NOGUEIRA , Rafaela GomesIntrodução: A pielonefrite é uma infecção que envolve o parênquima renal e acomete todas as faixas etárias e ambos os sexos, tendo como principal bactéria Escherichia Coli. Objetivo: Foi analisar dados sobre o tratamento de curta e longa duração com o uso de antibióticos. Métodos: Foi realizada uma revisão sistemática da literatura, em plataformas de busca online de artigos publicados entre 2013 a 2023( Lilacs, Cochrane e Pub Med) em todos os idiomas e foram utilizadas as seguintes palavras chaves: “Pielonefrite”, “pielonefrite e tratamento” e “pielonefrite e antibióticos”. Resultados: Os resultados mostraram que o tratamento de curta duração na maioria dos antimicrobianos estudados tiveram ênfase sobre os de longa duração. Também observou que obteve-se preferência em curta duração pelo custo benefício ofertado.Conclusão: Com bases nos estudos dos artigos, um número razoável de antimicrobianos para o tratamento da pielonefrite é encontrado, porém, existem limitações em relação ao período de tratamento ideal. Sugere-se uma amplitude nos estudos em relação aos antibióticos e seu tempo de duração para melhor eficácia do mesmo.Monografia Acesso fechado A celeridade processual através da obrigatoriedade das audiências de mediação nos processos de família(0023-12) ELIAS, Tuliana Nunes CaetanoEsta monografia aborda a relevância da mediação como instrumento eficaz para agilizar o andamento dos processos judiciais relacionados a questões familiares. O foco central do estudo está na introdução da obrigatoriedade das audiências de mediação como estratégia para promover uma resolução mais rápida e eficiente dessas demandas. O trabalho, a partir de pesquisa bibliográfica e documental, explora os benefícios da mediação, destacando sua capacidade de reduzir litígios, preservar as relações familiares e aliviar a carga de processos no sistema judiciário. Enfatiza, ainda, a possibilidade de alcançar acordos mais satisfatórios para todas as partes envolvidas por meio da comunicação mediada. No decorrer da análise, são examinados aspectos teóricos da mediação, bem como são discutidos os desafios potenciais. Como conclusão, ressaltamos a necessidade de uma abordagem mais proativa na promoção da mediação e argumentamos que a obrigatoriedade das audiências desse tipo pode contribuir significativamente para a celeridade processual nos casos de direito de família.Monografia Acesso aberto Design de identidade visual para a marca SolSplash(0023-12) SILVA, Andreza Ribeiro daO projeto aborda sobre a identidade visual para a marca SolSplash, uma marca de moda praia que deseja representar os diversos tamanhos de corpos com suas peças variadas para todas as estruturas. A marca deseja ser representativa e promover o autoempoderamento e a autoconfiança para suas consumidoras, uma vez que esse mercado de moda praia tende a focar em corpos específicos considerados padrões - sendo estes aqueles esguios analisados nas mídias de televisão e nas redes sociais, o que colabora para o esquecimento da outra parcela de seu público. Essa sensação de invisibilidade perante a sociedade entre as clientes auxilia para o fortalecimento de uma baixa autoestima ainda maior, ocasionada por esse mercado que é enraizado nesses paradigmas retrógrados. Dessa forma, a SolSplash deseja abraçar, deseja confortar suas clientes e representar, valorizar as suas belezas reais, e incluí-las nesse mercado. Com suas peças diversas que vão desde o menor tamanho até o maior, a SolSplash é para todas as mulheres, feita por uma mulher real para mulheres reais. Sendo assim, é necessário uma identidade visual única para a marca. É isto que foi abordado durante este projeto, toda a construção de uma identidade que exclamasse representatividade, diversidade e empoderamento durante uma única análise.Tese Acesso fechado Racionalidade substantiva nas ações de inovação social em organizações da sociedade civil(0023-12) BERNARDES, Leandro dos SantosAs inovações sociais tornaram-se um campo de estudo recorrente nas pesquisas científicas. Um campo de estudo abrangente, que integra fundamentos de diversas disciplinas e sem uma unanimidade conceitual entre os pesquisadores, a inovação social tem uma característica comum entre todas as tentativas de conceituá-la, a qual reside na construção coletiva para gerar soluções para problemas sociais. Nesse sentido, a operacionalização de iniciativas de inovação social, dado o caráter da construção coletiva, tem sido afeto para as organizações da sociedade civil, uma vez que estas organizações não possuem em sua essência a perseguição do lucro como resultado e sim a mitigação de problemas sociais. Estas organizações geralmente operam em um espaço em que o mercado não tem interesse e o Estado não possui expertise ou políticas públicas suficientes, gerando oportunidades para que a sociedade civil se organize com ações neste sentido. Por outro lado, devido às diferentes possibilidades de estruturação das atividades de uma organização da sociedade civil, especialmente no que tange à formalização e adoção de um modelo mais flexível de trabalho, as teorias organizações apresentam-se insuficientes para promover contribuições na análise das ações destas organizações, ao que se oferece a perspectiva do construto da racionalidade substantiva, segundo o pensamento de Guerreiro Ramos, para processar essas análises e gerar contribuições. Isto porque a racionalidade substantiva leva em consideração a tomada de decisão ou a ação praticada pelo sujeito, como algo não vinculado somente ao ganho econômico ou ao benefício individual, mas a possibilidade de interações do sujeito em suas relações sociais no sentido de promover a autorrealização e a emancipação dos mesmos e dos grupos, gerando um desenvolvimento do ser humano e do território. Pelo exposto, a presente pesquisa caracteriza-se como um estudo de caso múltiplo, no qual buscou-se validar a tese de que o construto da racionalidade substantiva contribui para a compreensão das ações de inovação social desenvolvidas em organizações da sociedade civil. O objetivo geral do estudo foi compreender as iniciativas de inovação social em organizações da sociedade civil sob a perspectiva da racionalidade substantiva. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevistas com membros, parceiros/investidores e beneficiários das organizações objeto de estudo, bem como pela aplicação de pesquisa documental. Já a análise dos dados capturados foi processada com abordagem qualitativa, utilizando-se da técnica de análise de conteúdo. Os principais resultados apontam para validação da tese, revelando as conexões entre os campos de conhecimento, destacando que a contribuição da racionalidade substantiva para as inovações sociais em organizações da sociedade civil está no afastamento da lógica instrumental, permitindo que as escolhas dos sujeitos sejam feitas por meios que os levem a uma condição emancipatória, impedindo que sejam conduzidos a um processo de sujeição.Monografia Acesso fechado O fenômeno da “Pejotização” na área médica(0023-12) PAULA, Pedro Henrique Ribeiro deA pejotização é o termo que descreve a contratação de profissionais por meio de uma pessoa jurídica. Esse fenômeno tem-se tornado cada vez mais comum, tendo em vista a redução de responsabilidades com o empregado e a redução de encargos. Essa situação tem se tornado cada vez mais comum na área médica. Diante disso, esse trabalho tem o objetivo de compreender a pejotização na classe médica e suas consequências. A metodologia adotada é de pesquisa básica e exploratória, utilizando abordagem quali-quantitativa por meio de dados bibliográficos e documentais. A análise dos dados será apresentada de maneira crítica e descritiva. O estudo será dividido em quatro partes: definição de conceitos, análise da reforma trabalhista, caracterização da relação de trabalho para médicos e exposição de um caso concreto em Santa Catarina. A pesquisa busca contribuir para a compreensão do fenômeno, destacando seus impactos nos direitos trabalhistas dos médicos e na sociedade, considerando a relevância social e econômica da profissão médica. Ao final, restou concluso que a pejotização se relaciona com a flexibilização da relação de trabalho e redução de direitos trabalhistas.Artigo Científico Acesso fechado Prose palpebral congenita e as complicações do tratamento(1123-11) CAMARGO, Maria Antônia Vicente de, JUNIOR, Astor GrumannObjetivo: Analisar as complicações do tratamento da ptose palpebral congênita atendidos em hospital de referência estadual, no período de 2010 a 2022. Métodos: Estudo de coorte histórica, realizado no hospital público de referência da grande Florianópolis. A população do estudo incluiu pacientes submetidos ao tratamento cirúrgico de elevação frontal da ptose palpebral congênita, no período compreendido entre janeiro/2010 a dezembro/2022, com análise descritiva de características clínicas e epidemiológicas. Resultados: 54 pacientes constituíram a amostra, cuja maioria era do sexo masculino 75,9%, com média de idade de 5,5 (desvio padrão) anos. Em relação à lateralidade, 12 (22,2%) pacientes apresentaram ptose apenas no olho direito, 20 (37%) apenas no olho esquerdo e 22 (40,7%) em ambos os olhos. Lagoftalmo foi a principal complicação observada, sendo que 35 pacientes (64,81%) apresentaram complicações transitórias e 19 (35,19%) com complicações definitivas. Conclusão: A avaliação da ocorrência de complicações no tratamento cirúrgico, a necessidade de reintervenção cirúrgica e as complicações do tratamento em relação ao tempo de pós-operatório são aspectos cruciais para melhorar os resultados clínicos e a segurança dos pacientes.Monografia Acesso aberto A atuação da organização dos estados americanos (OEA) a partir dos desdobramentos da revolução cubana durante o auge da guerra fria : das características às estratégias(2001) Borilli, TainaraThis paper looks to analyze the role of the Organization of American States (OAS) during the unfolding of the Cuban Revolution at the height of the Cold War. Since its independence, the United States has shown interest in the American continent and has sought to secure its hegemonic interests in the region, intervening several times in Latin American issues. The Organization of American States, which was established in 1948, whose goal was to be a multilateral organization, has always had American influence in its decision-making, and in turn, was no different in the period of the Cuban Revolution, when the OAS was one of the mediators of the relationship between the United States of America and Cuba. The subject is still very much present till this day, because many discussions still exist on the consequences of the Revolution. This paper used exploratory basic research and its procedures were bibliographic and documentary, its approach was qualitative. It can be concluded that the OAS was an American instrument in ensuring its interests in the continent after the Cuban Revolution.Dissertação Acesso aberto Da submissão à liderança: um estudo sobre a trajetória educacional e profissional da mulher administradora(2003) Noronha, Elisiani Cristina de Souza de FreitasTrough this study it is intended to make a rereading of the education and professional female role, pointing at the facts that have contributed for woman to be less submissive reach the leadership and be recognized as a capable human being, active and capable to contribute to the society in its different segmentations. It is also observing if that transformation of women's social situation has changed a better perception of their professional abilities and, based on that, turn down stereotypes such as incapable and inferior. In order to reach that goal, it was considered the view of Management graduation academic's of the women in the management role, as one of the key person inside the board. Information was collected from answers in questionnaires responded by the students, and based on those informations it could be concluded that, besides the better recognition in educational and professional women's role, the stereotypes that submit the thoughts to less intellectual capable are not totally gone. Even though the stereotypes are shown in such a indirect or subjective way, they are still present in people's mind and are feeding up the inaquality and not letting the acception of individuals differences.Dissertação Acesso aberto Processos ostensivo-inferenciais do filme neve sobre os cedros, de Scott Hicks(2003) Silva, Célia Maria daThis research chiefly analyzed the ostensible-inferential processes, according to the Theory of Relevance, the actions/conversations of the character Ishmael Chambers coming from the court hearings scenes of Scott Hicks’ movie Snow Falling on Cedars (1999). The data showed the acuity of utilizing three different acting levels – the logic form, explicitness, implicitness, of Sperber and Wilson (1986, 1995) and Carston (1988) upon describing Ishmael Chambers’ behavior throughout the movie, by showing that communication is not only established by codes or inferences. On the other hand, cinematographic resources allowed one to transcend the limitations of a real hearing, especially, the flashbacks permitted to monitor the mental processes of the characters. Based on the analytical instrumental, it was possible to describe the characters’ beliefs in relation to the Japanese community, the jury’s potential behavior at Kazuo Miyamoto’s trial, possible murderer of Carl Heine, and the spectators’ beliefs over the facts. At the onset of the plot, Ishmael and spectator imply the defendant’s conviction. However, the character, sure of the contrary, finds evidences, which would later acquit him, and, at the trial, finds himself constrained between applying his duty as citizen and the distress for breaking up his relationship with Hatsue forcibly, the defendant’s wife. Chapter sixteen, the Forensic evidence, is fundamental for his decision making. Before the factual implication of the conviction, Ishmael decides to help the defendant.Dissertação Acesso aberto Antonieta de Barros: Trajetórias discursivas(2003) Dranka, Renata Aparecida PaupitzEsta dissertação analisa, à luz do referencial teórico da Análise do Discurso de linha Francesa, alguns escritos de Antonieta de Barros, publicados nos principais jornais de Florianópolis, em diferentes momentos históricos, compreendidos entre 1900 e 1950. Para a análise desses escritos, foi necessário conhecer outros textos que se complementam e concorrem na produção de sentidos. Neles estão presentes a historicidade constitutiva do discurso jornalístico e do político; a forma de construção da legitimidade do voto e a repercussão, nos jornais de Florianópolis, do decreto de 1932, que habilitava, de forma facultativa, as mulheres ao voto; a forma de circulação da imagem da mulher nos periódicos de Florianópolis e como Antonieta de Barros se representava e era representada neste imaginário; a ascensão política de Antonieta de Barros e sua mobilização para a valorização da mulher. Relacionando o discurso jornalístico com o interdiscurso, esta dissertação analisa as expressões “à margem” e “farrapos”, mostrando as estratégias de Antonieta de Barros para esquivar-se dos gestos interpretativos, já marcados e estabilizados, enquanto elaborava outros sentidos, à partir de seu lugar, para legitimar o seu dizerDissertação Acesso aberto Educação infantil: investigação de duas propostas pedagógicas(2003) Domingues, Sandra PereiraThis study focuses on Children Education. Although this educational modality has existed for many years as a simply assisting form, a constant search for improvement is observed today, a fact which is also included as an objective to be analyzed in the present study. The experience with two different pedagogical proposals used in a children’s education classroom at Colégio Dehon (Dehon School), in the city of Tubarão, was the starting point of a comparative study through which the two proposals could be evaluated to check which would rise higher student motivation and interest, which one would take the most of the children previous knowledge into account, which would provide a higher degree of interaction among other aspects that could favor or facilitate the learning process. The literature review chapter is designed to serve as basis for the practical experience. It presents the national and the state guidelines for Children Education and also a little of its history. The main features of each pedagogical proposal used in the field experience as well as the observed aspects are also high-lightened. The approach which valorizes the interactions is favored in this work, making us understand that the students must have the opportunity to exchange, interpret, participate and understand. Under this perspective, the teacher will be able to select the pedagogical proposal with which he/she will act, a proposal which must take the critical formation and citizenship of the children into considerationDissertação Acesso aberto Os estágios de desenvolvimento e as representações semióticas no contexto do processo ensino-aprendizagem na matemática(2003) Cardoso, Marleide CoanThe objective of this study is to verify the possible existent relations among intelectual development stages and the semiotic representation, in the teaching and learning Mathmatics processes, connected to the study of the function. The sample used was the specific study. The students from first serie of Dehon High School – Tubarão – SC were responsible by the research. A sequence of activities were instruments which they utilized. The activities were shared in six groups in a mathmatic class during the school year of 2002. The activities were organized according to the contents studied by the students during that period. The revision of literature is, mainly, based on studies connected to the stages of development through the Piaget’s and Peirce’ s theories, and the relations in the teaching and learning mathmatics processes according to the context. Through the theories and analyses of the activities made by the students, some conclusions discussed around the context were specified and connected to the goal of this study and people involved in the research.Dissertação Acesso aberto A educação de jovens e adultos: a motivação como fator de aprendizagem e inclusão social - um estudo de caso sobre os alunos do ensino fundamental no centro de educação de jovens e adultos de Tubarão(2003) Mattos, Maria Isabel Alves deThis work had for objective, to understand the reasons of the motivation as learning factor and social inclusion, among the students of the fundamental teaching (module) offered by the Center of Education of Youths and Adults - CEJA - of Shark. Like this, the motivation was constituted in the central objective of that study. He/she/you broke of the presupposition that: the one that can be learned can be affected for the motivation. It was intended, for that purpose, to identify the reasons of the escape of the regular teaching in own age; to identify the reasons / intrinsic and extrinsic motivations that take the students to seek CEJA to study the fundamental teaching; and to identify the reasons that can take students to abandon the course offered by CEJA. The experience of the researcher's work with Education of Youths and Adults, as Educational Advisor of CEJA of Shark, led to the research procedure. The application of interview route was used as form of complementing the resulting information of that experience, besides detecting the students' motivations to seek CEJA to study that teaching modality. The statistical data are used for the analysis of the several speeches, giving support for a qualitative discussion. The students, in beginning, were revealed fearful and insecure. Such behavior was understood by the researcher as manifestation of the possible feeling of low self-esteem, a pointed characteristic, also, for the researched teachers. The pedagogic practice in class room seems to constitute in a space of only voice. The teachers' sayings tune in the silence of the students' thoughtful and incommunicable voices. He/she/you is considered that this signals for the corroboration of the hypothesis that it still misses the school a logical plural language, it attempts to plural voices. Another important aspect is it that the student's search for the conclusion of the fundamental teaching elapses of pressures exercised by the work relationships, especially of the formal market, as belonging responsible for the return to the students to the studies. It is suggested, therefore, that the commitment with the Education of Youths and Adults, it should be permeated of intense human sense, that is respected and value the individual differences and at the same time, be guaranteed the development of methodologies and teaching strategies that consider the characteristics and the hard-working student's needsDissertação Acesso aberto Proposta de uma matriz curricular para o curso de ciências contábeis na grande Florianópolis(2003) Dutra, Onei TadeuDissertação Acesso aberto A criança e a recepção da literatura infantil contemporânea: uma leitura de Ziraldo(2004) Bier, Marilena LossThis research project examines the role of children's literature in the intellectual development of children. It reflects on the integration or acceptance of literature according to the child's biological, psychological, and cognitive development and within the Brazilian sociohistorical context. It also investigates how this brand of literature affects readers' thought and language development based on their interaction with Ziraldo's literary texts and considering the author's concern with the child's growing and maturing processes, free of imposed models and valuing each individual and his/her respective differences. These aspects ennoble literary works that appeal to this young public and allows the children to discover themselves and others. The effortlessness with which Ziraldo speaks directly to the imaginary universe of the child is self-evident because he respects the reader's perspective and preserves the reader's space throughout the reading experience. Additionally, he stimulates interest and acts upon intellectual powers, such as the imagination and the aesthetic sense, facilitating the child's development and psychological evolution.Dissertação Acesso aberto A práxis pedagógica do profissional da educação infantil: um estudo pautado na formação docente(2004) Miguel, Vera Lúcia Cardoso PereiraTeoricamente, lo ideal de la educación és fundamentado en enseñar, cuidar y brincar. El concepto de esas tres acciones vienen siendo repasado en la formaciones de educadores de las crianzas con edad de cero asta seis años. A pesar de la integración en medio de esas concepciones, la práctica de ases profesionales es generalmente basada en el asistencialismo, acondicionando la situación de los mismos en la defensa, en la protección y en la alimentación de las crianzas. Considerando como ser histórico-social que és, la práctica del educador, cuidar y brincar, debe ser integrada com objetivo de promover una formación volteada al ejercicio de la ciudadanía y a la convivencia social, factores estés esenciales para el desenvolvimiento infantil. Relaciónense a este estudo las implicaciones de la teoría en la actuación de los profesionales de la educación infantil, enfatizando la actuación, el conocimiento profundo y crítico de la realidad de la crianza, desenvolviendo un aprendiz hado orientado en las situaciones de cuidados y entretenimientos en conjunto con los alumnos por medio del proceso de la interacción. Debiese no solamente repensar la práctica, como la formación del profesional de la educación infantil diseccionándola para un trabajo del aprendizajes diversificados y significativos que garantían una formación culturalmente valiosa, y también praderosa y saludable a las crianzas. Una vez repensada la práctica reflexiva, crítica y creativa tornase una consecuencia de montante ventajoso a la crianza, a las instituciones de la educación infantil y al propio educador.Dissertação Acesso aberto Às brincas ou às ganhas? Não dá-ses scaps: o poder da linguagem em sua forma de ação social e intencional no jogo de bolinhas de gude(2004) Paula, Regina Aparecida Milléo deThe purpose of this study of the terms and statements used on the game of gamble is to show, with the "ludic", what involves the production of the enunciation: presupposition, intention, belief, representation, adhesion, the power of changing interpretations and actions of the speaker. I focus changes and effects on the sense, creation and semantic evolution associating to terms utilizes in this game, terms that cause mythic and linguistic worlds to melt. The practice of this enunciation, the game inside the game, makes the symbolical processes become able to be used within the match and the such expected victory, with the subordination of the adversary, not only with the manual ability and aim, but also with the capability, the power of regulating the behavior by using the speech. I postulate that theses acts own an "ilocucionary" power that makes the "ludic" action of the language an art that transits between the semantic and pragmatic fieldDissertação Acesso aberto Filosofia para crianças: uma análise e uma crítica(2004) Martins, Marco AntônioThis job is divided in three basics moments, the first do a retrospective how Mathew Lipman conceives the idea to work philosophy with children, how the moviment appear and find diffused in word terms, latin American and in specially Brazil. In the second moment it treats about influences suffered for Lipman in the elaboration of his theory, what is the mainly thinkers that influenced him and soon, he treats the Lipman theory, how he conceives the philosophy for children and the explanations about the material that Lipman and his friends did to operate this is job. And finally, in the third moment is done a criticism to philosophy for children, first in the macrossociologic way and in the second time to become my criticism more consistent and deep, I will also use some Walter Omar Kohan teacher’s reflexion that offer a focus considering the national question. The Walter Kohan’s analysis is divided in three times: the theoric challenge, the methodologic challenge and the established challenge.Dissertação Acesso aberto Terno-de-reis e boi-de-mamão em Içara (SC): as relações dialógicas na linguagem folclórica do ciclo natalino num município multiétnico(2004) Fernandes, Elza de MelloThis dissertation is in context of two folkloric manifestations of the Christmas cycle in Içara county (SC): terno-de-Reis and boi-de-mamão, in a dialogic perspective between the verbal and non-verbal languages (in this, with emplasis to constituent simbology of rituals) characteristics of this popular manifestations. We have taken as a goal the description of the communicative potential that these manifestations represent in Içara county (SC), selected for the present study throug the plurality of its ethnic constitution: Lusitanian-Azorian,Italian, Polish (the most evident in the county) and also the Indigenous and African2 substract. We proposed to explore the lead the research trough the analyses accomplished under three semiotic viewpoints: (i) the qualitative-iconic, (ii) the singular-indicative and (iii) the conventionalsymbolic, in the try to better describle what the affects are, which translate the symbologies of this fokloric manifestations in the socio-historic-cultural context of Içara. Therefore, we start from a socio-historic retrospective of the constitution and formation of these two manifestations of the Christmas cycle correlated to the Lusitanian-Azorian culture, with emphasis on the origin of the folklore (from the sacred to the profane) that covers the manifestations of the popular artDissertação Acesso aberto Proposta curricular de Santa Catarina: um lugar de confronto entre o discurso pedagógico e o discurso científico(2004) Prudêncio, Perpétua GuimarãesThe present work, based on the theoretical and analytic devices of the Analysis of the Speech (PÊCHEUX, 1969 and 1975, and ORLANDI, 1983,1990,1999), analyzes the text of the Curricular Proposal of Santa Catarina and an exemplary text of Plan of Discipline in order to understand how texts which have as purpose to be complementary are confused. Because of it, it was confronted some senses built in the text of the Proposal with some senses built in a plan of exemplary discipline; so that, in this confrontation the estrangement was evidenced among the virtual readers, in other words, among the authors of the respective texts. The school as an institutional responsible space for those texts was also considered. Through its discursive practices which involve the production/connection/reproduction of the knowledge (scientific), it was possible to reflect on the operation of the pedagogic speech (PS), predominant in this conjuncture in its relation with the scientific speech (SS). That way, the analysis showed the imaginary that constitutes the reader for the authors of Curricular Proposal’s text is the reader who is a member of the scientific community. However, the common reader of that text with his/her material determinations (historical/social), is that teacher who is not part of the scientific community because when he/she is, he/she feels as a strange to the process of knowledge production and, therefore, he/she does not have a position as a member of the scientific community. As a result of this, the teacher, real reader of text of the Curricular Proposal, is unable to unchain the process of significance of the referred text