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Monografia Acesso aberto Avaliação de egressos: o impacto dos egressos exclusivos certificados pelo SENAR AR/SC em 2015(2017) Pedrozo, Rodrigo JoséThe National Rural Apprenticeship Service (SENAR) has been providing more than 25 years of improvements in the quality of life and income for rural people. More than 60 million rural producers and workers have been served at the national level. This Business Management course internship report was developed with the purpose of verifying what is the impact of the rural vocational training - FPR and social promotion - PS actions in the lives of farmers and rural workers who received certificates issued by the regional administration of Santa Catarina, SENAR AR / SC, in the year 2015. To answer the question, a survey of the satisfaction and evaluation of the graduates was made by means of a telephone call following an electronic form with questions strategically elaborated so that at the moment of interpretation of the obtained data the desired points are found. This is a basic and descriptive research, and a resolution of the ideal sampling formula was carried out, where a minimum amount of interviews were completed for each of the aspects, FPR and PS. The research also improves the communication between SENAR AR / SC and his clients, making them feel more integrated and valued, will verify if the training is being applied well. Currently know what the client thinks and wants, becomes essential to succeed in organizations. Based on the results obtained, it was possible to measure the benefits generated by the trainings carried out with the graduates, to observe the change and professional impact, the applicability of the courses, the suitability to the local demands and to evaluate the impact of the actions in the market and state agribusiness.Monografia Acesso embargado As implicações da UBER em Florianópolis: um estudo à luz da teoria Stakeholders(2017) Bittencourt, Morgana VieiraAs transformações e mudanças que vieram após a era da tecnologia, alteraram as formas tradicionais de funcionamento das organizações e das sociedades, num mundo globalizado, interconectado, e em constante evolução tecnológica. Os aplicativos modernos, trabalhando cada vez mais em rede, estão utilizando estes avanços tecnológicos em todos os setores. A empresa Uber, objeto deste estudo, é uma empresa que opera por meio de um aplicativo tecnológico. O objetivo geral do trabalho é identificar as implicações da entrada da empresa Uber em Florianópolis à luz da Teoria dos Stakeholders. Apresenta como procedimentos metodológicos a pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória, pois tem como principal objetivo descobrir ideias, percepções, gerar hipóteses mais precisas para um estudo mais aprofundado. Utiliza a técnica da pesquisa bibliográfica e elementos de estudo de campo. Utiliza como instrumentos de pesquisa questionários semi-estruturados e entrevista com os permissionários de táxi, com taxistas, com os usuários, os profissionais da Uber, e gestor público da Secretaria Municipal de Transporte e Mobilidade Urbana. A pesquisa com os Stakeholders apontou algumas implicações com a entrada da empresa Uber em Florianópolis. As implicações positivas são: mais uma opção de transporte para a população; facilidade na mobilidade e rapidez; gera empregos e renda para as famílias dos motoristas parceiros; o profissionalismo no atendimento é um diferencial para todos os Stakeholders usuários, e o preço acessível. Outras implicações: concorrência com o serviço de táxi da cidade, mas levando a uma melhoria no serviço do mesmo; desemprego aos motoristas de táxi; redução da renda em 50% dos permissionários de táxi; mais veículos circulando na cidade; tarifa dinâmica é ruim para a população, e omissão das autoridades.Monografia Acesso aberto Óptica Mondadori LTDA: redefinindo público alvo e planejando o marketing da empresa para o futuro(2017) Mondadori, KarolTrata-se do desenvolvimento de um planejamento de marketing, e a redescoberta do público-alvo da empresa Óptica Mondadori. Foi analisado o perfil dos clientes, utilizando-se de ferramentas para análise de mercado, como entender os 4P’S, investigar o macro e microambiente, e conhecer a intensidade das 5 forças de Porter. No relatório consta os procedimentos metodológicos necessários e uma fundamentação baseada nos temas estudados, marketing, gestão de preço, de praça, produto e promoção, análise SWOT, 5 forças de Porter e plano estratégico de marketing. E assim, junto da caracterização da empresa, consta o histórico da mesma, dados e informações sobre sua gestão e organização, chega-se ao diagnóstico, onde foi desenvolvido as ferramentas que tem como objetivo, o estudo de mercado e avaliar o conjunto de fatores que podem ser melhorados, bem como as oportunidades e ameaças que compõem o cenário da organização. Com todas essas informações elaborou-se o plano de ação, que consta de 6 projetos com sugestões de melhorias e agregou novas técnicas de ação. Através deste trabalho foi possível analisar a gestão de uma empresa mais aprofundada, assim como obter uma breve noção de mercado, e a existência de ferramentas que auxiliam no estudo.Monografia Acesso fechado Estratégias aplicadas ao canal de e-commerce para expansão internacional da marca Athera(2017) Graziano, Luana FerreiraQuesto lavoro ha avuto come obiettivo analizzare, preventivamente, la viabilità di espansione dell’azienda di abbigliamento in pelle ATHERA nel mercato estero, utilizzando strategie di marketing digitale applicabile al canale di e-commerce. Per raggiungere questo obiettivo, sono stati utilizzati procedure metodologiche necessarie all’esecuzione del lavoro che è stato considerato un studio di caso con ricerca bibliografica, poiché l’informazione utilizzata è stata ottenuta tramite libri e articoli. L’analisi ha cercato di presentare la struttura dell’attuale strategia di marketing utilizzata dall’azienda ATHERA ed identificare le forme in modo da complementare le iniziative già esistenti, così come raccomandare nuove forme di attuazione, promuovere l’interazione online e stimolare le vendite. Oltre a ciò, questo progetto ha dimostrato come l’azienda è organizzata e in che modo può attuare nel mercato internazionale visto che avrà bisogno di adattare e rendere padrone i differenti processi interni per poter vendere il suo prodotto all’ingrosso. Come risultato dello studio è stato presentato un piano di azione pilota tramite il quale è stato possibile pianificare quali azioni e strategie necessitano di essere studiate affinché l’attuazione nei mercati internazionali venga fatta in modo graduale ed efficace.Plano de Negócio Acesso aberto Plano de negócios: estudo de viabilidade para abertura de centro de produção e distribuição da empresa Brutus Brownies(2017) Sansão, Vitor SeabraThis document it is based on the book “Como Elaborar um Plano de Negócios” published by Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas (SEBRAE) in Brasília at the year of 2013. This Project is a business plan for the company called by Brutus Brownies. The main goal of the plan is to analyze the viability of opening a production and distribution center. The Project relies on the measurement and tabulation of existing data and processes, both inside and outside Brutus Brownies, giving to the company a market dimension that is in inserted. This Business Plan is composed of 4 plans and its auxiliary tools, they are: Strategic Plan, Marketing Plan, Operacional Plan and Financial Plan. The Strategic Plan has as a characteristic, to compile information from external variables and internal processes, transforming it into concrete data, for analysis of its Opportunities, Threats, Strenght and Weaknesses. The Marketing Plan shows the activities and tools used in the quest to expand the business and increase the company's results. The Operational Plan brings practical processes of the company and how it works, what are its needs for a smooth operation, and delegate responsibilities to each employee, seeking the optimization of processes. The Financial Plan brings up the accounting figures of the scenarios created in the strategic plan. Through the Final Considerations, the writer takes into account the whole development of the work, to get to the conclusion of not applying the plan. The plan doesnt show attractive points, some of the reasons are because of the competition and the economy instability.Relatório de Estágio Acesso embargado Plano de marketing aplicado ao Grande Hotel Ilha(2017) Helfenstein, Daniel CamargoThis work aims to elaborate a marketing plan for the Grande Hotel Ilha, in order to find alternatives to solve the seasonality, problem that accompanies the hotel from the beginning of its operation. For this purpose, the definition of mission, vision and values, the analysis of the internal and external environments from the SWOT matrix and the development of a marketing action plan were established as specific objectives in order to increase the demand for the hotel during the periods of high and low season. The methodology used for the development of the work was predominantly qualitative, descriptive, bibliographic, documentary and case study research. Regarding data collection, we used primary data, secondary data and participant observation. Data analysis and interpretation is classified as qualitative. The main results are the definition of mission, which was defined as: "Hosting and serving people with comfort and good gastronomy, using products of great provenance and training employees for excellence in service"; The vision, in turn, is "To be recognized as a quality and first-rate service"; The hotel has, as values, "Acting with sympathy, ethics and commitment to the well-being of guests and staff". The main actions of the marketing strategies were to suggest the purchase of gym equipment, playground toys and game tables; Investment in handsets to improve the quality of telephone and internet signals, as the signs of telephony and internet are unstable; The realization of promotions and special prices for families and excursions. In the marketing plan, the main suggestions for the Grande Hotel Ilha are: Map and identify tourism companies that take guests to the Grand Hotel and offer benefits to the company and those who chose it; Partnering with applications that offer discounts for registered users; Investment in social media, promoting posts related to the Grande Hotel. It is concluded that there is growth potential for the Grande Hotel Ilha, which can be achieved with the application of the techniques obtained with this work. After the managers put into practice the suggestions given to the establishment, the control will be made to check if the results of the application of the steps of the marketing plan have taken effect.Artigo Científico Acesso aberto Fatores determinantes dos acordos regionais da China(2017) Müller, Mayara ThaysThe aim of this study is to analyze the relevance of different variables that influence in the elaboration of a regional free trade agreement between China and a country "j". In order to connect the free trade agreement (FTA) with the independent variables (commodities, preferential trade agreements, GDP, distance, and Asia), the Probit statistical analysis was used to calculate the probability between two variables at the level of 10%. The results showed that only Asia had no relation with the analysis, since its result was above the level of significance. However, the other variables presented differences statistically significant, being possible to affirm that they have a relation in the elaboration of a regional agreement.Relatório de Estágio Acesso embargado Análise clima organizacional: empresa Fortunato Serviços e Comércio de Produtos Odontológicos Ltda - ME(2017) Fortunato, Luizza AmandioO presente trabalho foi realizado na Fortunato Serviços e Comércios de Produtos Odontológicos Ltda. - Me., empresa localizada na Rua General Bittencourt, n° 498, Centro, Florianópolis Santa Catarina. O assunto abordado refere-se ao Clima Organizacional, objetivando por meio dessas informações verificar os pontos fortes bem como corrigir os pontos fracos da organização. Este estudo se justifica pelo fato da Organização não contar com um setor de Gestão de Pessoas bem estruturado, no qual estas questões poderiam ser avaliadas com maior frequência. Para dar maior confiabilidade e maior entendimento ao assunto, procurou-se utilizar a revisão de literatura de assuntos pertinentes ao tema e alguns procedimentos metodológicos tais como: método indutivo, pesquisa exploratória, pesquisa descritiva, pesquisa bibliográfica, observação participante, questionário, abordagem qualitativa e abordagem quantitativa. Pôde-se perceber a dificuldade que o gestor da empresa tem de entender o que motiva seus colaboradores e quais suas opiniões em relação à remuneração, comunicação, relacionamento interpessoal, dentre outros. Em relação aos objetivos específicos e geral pode-se dizer que todos foram alcançados juntamente com a pesquisa de clima.Artigo Científico Acesso aberto De bolsamania à bsm bag store: a transição das marcas e a construção do novo branding(2017) Fonseca, Thais FagundesThis ressearch emerged from the practical necessity that Bolsamania had of reinserting itself in the market through another brand, wich before the current economy scenario and also for being one of the basic premises of the innovation brand, was seen the necessity of change, by constructing a study on Branding. Considering this, some researches and other kinds of studies were carried out about different subjects on business administration, wich were studied throughout this course, such as SWOT Matrix, Marketing Research and 5W2H, always maintaining the concern of correlating with the real needs of the company. And so, along with the company's characterization, its history, data and information transition of brand and concept, the diagnosis was elaborated, where the tools to execute the projects were developed parallel to their practice. Through this article, it was possible to analyze the transition of the Bolsamania brand to BSM BagStore in a more in depth and technical way, as well as improving its marketing and market notion.Plano de Negócio Acesso embargado Modelagem de negócios de canvas aplicada à uma agência de marketing digital(2017) Rosa, Soraia BitencourtVisto que hoje as empresas estão buscando cada vez mais divulgar seus produtos ou serviços na internet, devido a sua forma rápida e abrangente de alcançar um grande número de clientes, o ramo das agências de marketing digital é considerado, na atualidade, muito promissor. Para que o empreendimento aconteça e tenha mais chances de sucesso é importante primeiro a criação de um modelo de negócios, antes de sua instalação; entre os modelos disponíveis, neste estudo, foi escolhido a modelagem de negócios de Canvas, sendo este um modelo mais enxuto e ideal para novos empreendimentos. Neste contexto, o trabalho tem como objetivo desenvolver a modelagem de negócios de Canvas para uma nova agência de marketing digital, na cidade de Florianópolis, no segundo semestre de 2017. Na metodologia foi utilizada pesquisa aplicada, qualitativa, descritiva e exploratória. Aplicou-se, ainda, questionário com gestores da área de marketing digital. Como resultados do estudo, identifica-se que a principal proposta de valor de uma agência de marketing digital é apresentar soluções inovadoras às empresas de seus clientes. No segmento de clientes é possível atuar em vários nichos, entre eles o segmento de turismo, educação e imóveis. As principais atividades da agência estão no ramo de gerenciamento de redes sociais e estratégias de divulgação. Os principais parceiros-chave da agência, são as redes sociais, google, freelancers e também desenvolvedores de softwares. Os recursos-chave para o empreendimento proposto são os aplicativos web e os recursos humanos; os web designers e analistas de comunicação e marketing. Já a estrutura de custos, é bem flexível, sendo que o investimento necessário pode variar dependendo do tamanho da empresa.Relatório de Estágio Acesso fechado Um estudo do perfil de clientes, do nível de satisfação e do processo de venda das lojas Promofashion(2017) Luzzi, Debora CristinaThis internship report addresses customer satisfaction at Promofashion stores in the cities of Palhoça, Biguaçu and São João Batista, and aims to propose improvements to the company in terms of care, products, payment terms and prices practiced. With high competition, for the survival of the company, it must know its customers and thus, be able to offer care and products according to their needs. In view of this, this project proposes to do a profile survey of clients and to develop future marketing plans according to their target audience, to check customer gaps and dissatisfaction on some of the issues addressed in the satisfaction survey and to observe and analyze the sales cycle to check the service standard and some possible errors. The methodology used in the study was a case study with qualitative and quantitative research. The choice of this area was for the company to be in an expansion plan and have not yet practiced basic but essential marketing research in the company.Relatório de Estágio Acesso fechado Treinamento e desenvolvimento dos estagiários da empresa "X"(2017) Berté, NatáliaO atual relatório de estágio aborda o tema de treinamento e desenvolvimento da empresa “X” situada em Florianópolis. A organização pesquisada solicitou o sigilo das informações. Portanto, ela será tratada como empresa X mesmo sendo uma empresa real. A pesquisa tem por objetivo analisar o processo de treinamento e desenvolvimento dos estagiários, bem como os métodos e mecanismos atuais e como estes podem refletir no desenvolvimento do estagiário na área de trabalho. Para que seja um profissional adequado, a empresa precisa desenvolver treinamentos para prepará-lo para as funções destinadas. Diante disto, este relatório se propõe a fazer um levantamento de necessidade de treinamento e do desenvolvimento dos estagiários na organização, com o objetivo de propor um plano de treinamento para suprir as necessidades. A partir de pesquisas, será analisada a importância desse assunto para a organização, para que seja melhorado seu desempenho. A metodologia adotada foi com pesquisa quantitativa com dados primários, pois serão informações que os colaboradores irão fornecer e também dados secundários, pois serão retiradas de livros, revistas, web sites para analisar diversos autores.Relatório de Estágio Acesso aberto Estudo para desenvolvimento de uma marca de produtos saudáveis na cidade de Florianópolis a partir do modelo canvas(2017) Ahmad, Haifa WahidThis work aims to design and develop a healthy foods brand in the city of Florianópolis, where the business modeling Canvas will be used to visualize the business in a holistic way, through the establishment of the Key components for Brand development. Methodologically the research is classified as applied, descriptive and exploratory, as regards data collection, were used, bibliographical research and documentary, in addition to application of questionnaire with the main actors in the sector, as customers, competitors and distributors, for a better understanding of the segment through their perspectives. The study presents concepts of administration, entrepreneurship, marketing and development of a brand for a greater understanding of the scope of this research. A brief panorama of the healthy food segment will be presented to facilitate the perception of the current market, then will be illustrated the Canvas business modeling with its respective components and will be traced the stages in designing and developing the brand in study. Through the analysis conducted it was possible to attain the established objectives of the research and were traced other opportunities and impediments that the study presented.Relatório de Estágio Acesso aberto Pesquisa de mercado imobiliário: análise para futura expansão de mercado(2017) Narciso, Matheus VieiraFor about 5 years, OMMAR Incorporações Ltda. has settled and spent time and a lot of money to build projects in the South of Florianópolis Island, but is it worth continuing to invest in this region or is it time to change your target market? Only a market survey could answer this question. The purpose of this internship report is exactly this, to study the neighborhoods of Florianópolis Island and to prove through indexes, reports, surveys and questionnaires which region and public will be more rewarding for the construction company. The concepts used adress topics such as quality of life in the neighborhoods, population growth, personal data of the interviewees and their particular opinions about where they reside. Population growth information was collected from all neighborhoods of the city, so it was possible to delimit the survey to the 4 neighborhoods with the most tendency to this aspect, analyzing aspects such as security, health and real estate market. After studying this information, one arrives at the most appropriate region to build an enterprise and from this will be applied a questionnaire with the residents of this neighborhood, and through this information will be studied the opinions, needs and desires of this public. The methodology used in this report covered data collection techniques of primary and secondary character using bibliographic, documentary and survey sources, the same has as an interpretative character the quantitative variables and as to the object its classification is exploratory and descriptive. The general objective of this work is, through a market research, to know which is the most rewarding enterprise, considering aspects such as: Location, standard, number of units, types of units, price and public. The result of this internship report proved how OMMAR Incorporações Ltda. was already on the right direction, installed in the Campeche neighborhood and seeking to reach the middle class and high public, but revealed some details that had not been explored until then, such as the preference of the public to live at house even with the majority having an interest in acquiring an apartment as an investment if he had the opportunity. Another point that emerged with the results were the preferred common areas of the interviewees: swimming pool, gym and reception hall, in addition to the need for at least two dormitories and two parking spaces per apartment.Artigo Científico Acesso aberto Gestão financeira de curto prazo da empresa Athera Couro(2017) Cidade, Ana Paula RaizerO objetivo deste artigo consiste em analisar a gestão financeira de curto prazo de uma marca crescente de couro e propor ideias de melhoria. Para isso elaborou-se um estudo de caso na empresa ATHERA. Foi analisado o capital de giro da empresa, bem como montado o fluxo de caixa diário. Verificou-se que a empresa possui os seguintes problemas: fluxo de caixa negativo, não possui capital de giro para suprir as demandas da empresa, abrem várias exceções para clientes especiais sem conseguir controlar o faturamento, gastos excessivos e dentre outros. Concluiu-se que com a análise do capital de giro e fluxo de caixa se tornou possível a melhoria da saúde financeira da empresa.Relatório de Estágio Acesso embargado Marketing digital: um estudo de caso na Pense Imóveis Floripa(2018) Floeter, Thomas GuarnieriThis report presents the activities developed in the real estate organization Pense Imóveis Floripa, as well as the learning and development of technical activities, relating the theoretical and practical content of the course with the practices in Business Administration, all with a special focus on digital marketing. It presents the concepts of digital marketing, its importance, as well as its most commonly used tools. With the use of digital marketing, companies are entering a new world of technology, information and knowledge. Such a tool is essential in strategic management and allows companies in general and in particular real estate, to outperform competitors who do not use it. The main goal of this work was to propose an action plan for the organization with the focus on digital marketing. A SWOT matrix was formulated based on interviews where strong and weak points were identified, as well as opportunities and threats. Suggestions were proposed focusing on solving the weak points and threats, as well as improving the digital marketing. The conclusions point to the need for a strong digital marketing plan within a larger strategic plan for the organization.Artigo Científico Acesso aberto Estudo de viabilidade da MM Moto Service: modelando um negócio nascente no ramo de prestação de serviços(2018) Mendes, Mirela Daeuble de MenezesThis work is about the feasibility study of MM Moto Service: Modeling a nascent business in the service rendering sector. The company focuses on the service market, in the field of motorcycle and motorcycle freight, based in Florianópolis - SC. The study was based on a bibliographical research. Strategic Planning was then identified where the SWOT matrix was discussed, where a diagnosis of the internal and external environment was made, identifying the strengths and weaknesses as well as the potentialities and threats of the company. In this article, we approached the Canvas methodology, which analyzed key partners, suppliers, channels, key activities, key business resources, value propositions, cost structures and customer relationships. This article was the fruit of a family business that saw in the implantation of administrative strategies chances of better to settle in the market of Greater Florianópolis.Artigo Científico Acesso aberto Plano de marketing para a empresa FLV Loteamentos(2018) Velloso, João Pedro LopesThe purpose of this article is to create an appropriate marketing plan for the FLV LOTEAMENTOS. The presented work made an in-depth study of the literature found in relation to the subject, along with the necessary data collection. In order to do this, in addition to suggesting new marketing practices, it was researched the environment that is inserted, identified opportunities and threats, was better known the company and its strengths and weaknesses, identified the target public, evaluated the competitors and the market and their strategies. The accomplishment of this work contributed to the future of the company, making it take knowledge on the subject marketing and the necessary steps to follow and implement to reach its objectives. He also contributed to the author's staff, which enabled him to put his acquired knowledge into practice throughout the course and to learn more about it.Artigo Científico Acesso fechado Marketing digital utilizado como ferramenta estratégica: um estudo de caso na Metalúrgica Global(2018) Motta, Greicy da SilvaO marketing digital vem sendo muito utilizado pelas empresas devido ao grande uso das mídias digitais pelas pessoas atualmente. A internet disponibiliza as ferramentas que são utilizadas pelo marketing digital em suas ações estratégicas. Os buscadores, as redes sociais e os aplicativos são alguns exemplos de plataformas utilizadas pelo marketing digital nessas ações. O presente artigo traz um estudo de algumas plataformas digitais com o objetivo de fazer uma análise das possibilidades para criação de estratégias digitais na Metalúrgica Global, uma empresa que desenvolve máquinas para soluções ambientais de resíduos. O intuito da pesquisa é de auxiliar na melhoria da divulgação e do desempenho de vendas da empresa. Ao final da análise dos dados foram colocadas algumas sugestões para a empresa como a criação de um plano de marketing digital com estratégias de marketing de conteúdo; marketing de busca; marketing nas mídias sociais e mais.Monografia Acesso fechado Recrutamento e seleção: um estudo no Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - SENAC/SC(2018) Aguiar, JanineThe present work is the result of a internship research carried out from August 2017 to November 2018, held for the Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial – SENAC/SC, an institution founded in 1947 in the state of Santa Catarina. This company is known for offering professional and technological education services. It is understood that changes in employment relationships have required companies to take a new perspective on professional performance with significant implications regarding especially the recruitment and selection of candidates for vacancies offered. With this in mind, this work has as general objective, to carry out a study aiming to propose improvements in the processes of recruitment and selection of the company. As specific objectives: a) to show what types of recruitment are used by the company; b) to present how the stages of the selection process work and c) to point out the positive and negative aspects of the recruitment and selection processes, aiming at proposing improvements based on the identified negative points. To support the understanding of the topic, bibliographical references were used by renowned authors in the study areas, such as Chiavenato, Gil, Marras, Dessler, Lotz and others. As a theoretical basis, several concepts related to the main theme of the work were used, among them, HR Management and Recruitment and Selection. The methodological procedures used were: exploratory research, descriptive research, bibliographic research, case or monographic study and qualitative approach. A conclusion was reached during the studies carried out, where possible solutions were identified for improvements in the stages of the recruitment and selection process. These suggestions will help select candidates more suitable for the vacancies offered by the organization.